Ska man ha fisk i en normal tädgårdsdam så ska man ha filter, ju större desto bättre (behöver inte rensas lika ofta då) vattenbyten på ca 10-20 % en gång i veckan är alltid bra för fiskens häsa främst då i förebyggande syfte. Växter är självklart bra för att minska ner kvävehalten i vattnet (fisk mår inte bra av höga halter, även om de oftast överlever) Förmultnande växtdelar, löv och annat grums ska tas bort med jämna mellanrum, tex vid vattenbyte.
Filtet ska ränsas när det börjar sätta igen, filtret ska dock alldrig rensas så det blir kliniskt rent för då blir det ingen bakteriekultur kvar. Det är nämligen bakeriekultuten i framförallt filtret som bryter ner amoniumet från fisken till nitrat.
Dammmusslor kan nog få vattnet klarare genom att äta plankton, dock för dom inte ut näring ur dammen vilket måste ske i något skede. Tänk på att alla sötvattensmusslor i Sverige är FRIDLYSTA så gå inte ut och plocka några i naturen.
Ursäkta för det kortfattade och säkert felstavade inlägget (jag sitter på jobbet så jag hade bara någon minut på mig att slänga ihop det)/ Addo
|