Ok, tack så mycket för tipset, Andersen! Det ska jag göra då!
Är dock lite osäker på vad som är rotogräs men kvickrot och tistlar känner jag ju igen.
Det är sjukt mycket jobb och jag måste göra allt ensam men jag är så sugen på att komma igång med odlandet så jag vill inte ge upp än så länge...

Vad är skillnaden på odlingslott och kolonilott?
Det är nog en kolonilott, den ingår i ett kolonilottsområde som har både små odlingslotter och lite större som har stuga.
Min har en stuga och ett växthus och består av 3 ihopslagna odlingslotter.
Den är väl inte gigantisk för det, det är ganska små lotter och det är inget lyxigt område, vi har ingen el på lotterna, inget rinnande vatten / avlopp i stugorna och det är gemensamma toaletter men varje lott (iaf de större som min) verkar ha egen kran med rinnande vatten.
De hade ingen kompost, det verkar ingen ha på området förutom en gammal klok man, så det är något jag vill införa på min lott för att få få gratis ny bra jord varje år.

Så gott som alla verkar bara köra med att gräva, lägga på gödsel och ingen kompost eller liknande. Jag misstänker att det är därför min jord är så tungarbetat och slut.
Det finns en liten låg byggnad jag är tillsagd att riva från styrelsen, den var för hög, som har en massa gammalt gödsel. Det blir nog bra att slänga på landen sen men jag misstänker att jag behöver ny jord på att blanda i också så att jorden i landen blir mer lucker i mindre lerig.
Chiliälskare i Göteborg. Nätbutik AromaJohanna.se