Full version: Igenväxta land
Sidor: 1, 2
AromaJohanna
Jag skaffade en kolonilott i våras och är nybörjare på det här. Jag lät någon fräsa mina land för jorden var rätt så tung att arbeta med, har senare insett (och fått höra) att den är rätt så slut (jorden i växthuset är mycket "mjukare" och lättare att jobba med t ex!) så det blir till att köpa in jord o jordförbättring o så men mitt största dilemma är just nu är att landen har blivit igenväxta av ogräs och att det är så pass mycket och ganska stora land så det blir svårt att göra allt för hand.
Jag kommer att göra nya odlingsbäddar av brädor (eller om någon har något annat bra ekonomiskt alternativ?) för att få bättre dränering för en del land blir väldigt blöta när det regnar mycket med vatten som ligger kvar och lerigt blir det. De gamla plankorna tog jag bort eftersom de antingen var ruttna eller hade flyttat på sig så att man inte kunde gå i gångarna.
Finns det något alternativ eller är det bara plocka för hand o dra upp alla rötter för hand som gäller?
Har dessutom ett stort land med grönmynta (samt en del ogräs) och jag vill minska ner det till hälften eller mindre i storlek men att dra upp alla dessa rötter är ju verkligen inte lätt.
Jag vill verkligen inte ge upp och sälja, att ha kolonilott eller trädgård att odla i är ju något jag har drömt om sen jag var tonåring...
Jag skulle vilja göra om en del av ytan där det är ogräsfyllda land just nu till att ha bärbuskar, bl a Gojibär och lite annat och ha något till fruktträd (har ett plommonträd) och ha ytor där jag kan ställa chiliplantor och tomatplantor i kruka (hinkar) eftersom chili och tomat är något jag väldigt gärna vill satsa på.
Tyvärr är växthuset rätt så litet och jag har inte tillstånd att göra det större eller bygga ett till.
Inga fler byggnader av någon form som är högre än 1m är tillåtet alltså går drivbänkar bra och pallkrageväxthus.

Hoppas att någon vänlig själ kan ge mig lite råd omkring detta. smile.gif
andersen
CITAT (AromaJohanna @ 01-11-2011, 14:50) *
Jag skaffade en kolonilott i våras och är nybörjare på det här. Jag lät någon fräsa mina land för jorden var rätt så tung att arbeta med, har senare insett (och fått höra) att den är rätt så slut (jorden i växthuset är mycket "mjukare" och lättare att jobba med t ex!) så det blir till att köpa in jord o jordförbättring o så men mitt största dilemma är just nu är att landen har blivit igenväxta av ogräs och att det är så pass mycket och ganska stora land så det blir svårt att göra allt för hand.
Jag kommer att göra nya odlingsbäddar av brädor (eller om någon har något annat bra ekonomiskt alternativ?) för att få bättre dränering för en del land blir väldigt blöta när det regnar mycket med vatten som ligger kvar och lerigt blir det. De gamla plankorna tog jag bort eftersom de antingen var ruttna eller hade flyttat på sig så att man inte kunde gå i gångarna.
Finns det något alternativ eller är det bara plocka för hand o dra upp alla rötter för hand som gäller?
Har dessutom ett stort land med grönmynta (samt en del ogräs) och jag vill minska ner det till hälften eller mindre i storlek men att dra upp alla dessa rötter är ju verkligen inte lätt.
Jag vill verkligen inte ge upp och sälja, att ha kolonilott eller trädgård att odla i är ju något jag har drömt om sen jag var tonåring...
Jag skulle vilja göra om en del av ytan där det är ogräsfyllda land just nu till att ha bärbuskar, bl a Gojibär och lite annat och ha något till fruktträd (har ett plommonträd) och ha ytor där jag kan ställa chiliplantor och tomatplantor i kruka (hinkar) eftersom chili och tomat är något jag väldigt gärna vill satsa på.
Tyvärr är växthuset rätt så litet och jag har inte tillstånd att göra det större eller bygga ett till.
Inga fler byggnader av någon form som är högre än 1m är tillåtet alltså går drivbänkar bra och pallkrageväxthus.

Hoppas att någon vänlig själ kan ge mig lite råd omkring detta. smile.gif

Är det inte en odlingslott du har?

Ett bra sätt att bli av med ogräs är att höstgräva lotten nu, du gräver och vänder "gröna sidan ner" och tar bara bort ev kvickrot, tisstlar, och annat rotogräs, allt annat blir jordförbättring, på våren tar du krattan och jämnar till allt, sedan är det bara att så det du vill,det tar något/några år innan lotten blir nästan ogräs fri, så du måste hålla efter ogräset på sommaren för att höstgräva igen till nästa år.
AromaJohanna
Ok, tack så mycket för tipset, Andersen! Det ska jag göra då!
Är dock lite osäker på vad som är rotogräs men kvickrot och tistlar känner jag ju igen.
Det är sjukt mycket jobb och jag måste göra allt ensam men jag är så sugen på att komma igång med odlandet så jag vill inte ge upp än så länge... biggrin.gif
Vad är skillnaden på odlingslott och kolonilott?
Det är nog en kolonilott, den ingår i ett kolonilottsområde som har både små odlingslotter och lite större som har stuga.
Min har en stuga och ett växthus och består av 3 ihopslagna odlingslotter.
Den är väl inte gigantisk för det, det är ganska små lotter och det är inget lyxigt område, vi har ingen el på lotterna, inget rinnande vatten / avlopp i stugorna och det är gemensamma toaletter men varje lott (iaf de större som min) verkar ha egen kran med rinnande vatten.
De hade ingen kompost, det verkar ingen ha på området förutom en gammal klok man, så det är något jag vill införa på min lott för att få få gratis ny bra jord varje år. smile.gif
Så gott som alla verkar bara köra med att gräva, lägga på gödsel och ingen kompost eller liknande. Jag misstänker att det är därför min jord är så tungarbetat och slut.
Det finns en liten låg byggnad jag är tillsagd att riva från styrelsen, den var för hög, som har en massa gammalt gödsel. Det blir nog bra att slänga på landen sen men jag misstänker att jag behöver ny jord på att blanda i också så att jorden i landen blir mer lucker i mindre lerig.
Gossen Ruda
Du kan ju alltid spruta med Roundup, det börjar bli lite sent på året för det men det går. I så fall får du upprepa på våren när överlevarna kommer upp. En del, exempelvis Andersen smile.gif, skulle aldrig kunna tänka sig att använda bekämpningsmedel men jag har inte såna betänkligheter.
Meta Mollis
Hej! Jag var på sommarmöte med trädgårdsföreningen i Kungsbacka i somras. De hade som projekt haft just köksland på ett koloniområde. Jag fick ett häfte de hade gjort, väldigt gediget och informativt. Området hade problem med stående vatten på vissa område, men inte Kungsbackas köksland då de hade gjort upphöjda bäddar. Gå in på deras hemsida, finns med hur de gjorde där, med foto och text. Man kan ju välja att göra en bit i taget. Jag har själv problem med lera och flerårigt ogräs där mitt påbörjade köksland ska ligga, men fick en nytändning efter ha sett deras fantastiskt prunkande köksland!
Meta Mollis
Hej igen! Läste inte genom de tidigare länkarna, men vräk ut all gödsel på det område du vill börja med. Gärna 10 cm tjockt, får du tag på halm, vräk på det med. 10 cm tjockt och du kväver mycket ogräs samt jorden blir enklare att gräva till våren. Får du mer yta "klar" än vad du hinner odla på till våren, så sår du bara in gröngödslingsväxter, som bidrar till jordförbättring samt håller ogräset borta.
AromaJohanna
Wow tack alla för era snabba och intressanta svar! Fortsätt gärna skriva fler råd och tips!
Att lägga på det gamla gödslet ovanpå ogräset lät intressant men kommer det inte upp så småningom ändå genom lagret av gödsel?
Det lät intressant att prova, också detta med att vända jorden, hur långt gödslet räcker vet jag inte men det borde räcka till något av de mindre landen iaf.
Halm går ju att köpa i små säckar kanske det är värt att pröva iaf på något av landen?
Roundup säger en... När jag nämnde det för någon i kolonilottsföreningen så sa han att jag sen inte kommer att kunna odla där för allt dör även det jag vill odla!
Är det inte sant då?
Jag gillar inte heller bekämpningsmedel men är lite desperat just nu så jag kan tänka mig att ta till såna metoder om det inte påverkar min odling negativt nästa vår och sommar.
Det har ju varit rätt så milt väder än så länge så det är fortfarande väldigt grönt här hos oss (bor i Göteborg) så metoder att kväva ogräset eller bekämpningsmedel kan nog fortfarande fungera.
andersen
Aj Aj Inga gifter på det som du skall odla på, vill inte ta en runda med Gossen ruda igen, vi har trätat den frågan i minst tio år på forumet, min erfarenhet är att höstgrävning är ett bra sätt att bli av med ogräs, men varför inte prova båda metoderna dvs gräv en bit, och täck en bit.

Har ni gräsmattor som klipps på området? passa på att ta till vara på gräsklippet det är bra att lägga i mellan odlingsraderna.

Pallkragar är bra att ställa på varandra och använda som kompost, andra odlar i dom.

Gossen Ruda
Det går en massa skräckhistorier om Roundup, inga är sanna. På sommaren kan du så 2 veckor efter en Roundup-runda men nu på hösten tar det kanske 3 veckor. Sprutar du nu är det bara spår av medlet och knappt det kvar till våren. En gemensam nämnare för alla som avråder från sprutning är att de aldrig använt medlet, jag har gjort det i många år och har bara goda erfarenheter.
johanna_zon3
Hej! Vi har turen att ha tre odlingslotter och vår dubbla fick vi i våras. Den hade varit obrukad sommmaren innan så vi hyrde en jordfräs och fräste hela ytan. Därefter handgrävde vi och tog bort ogräs och rötter. Slutligen vände vi ner halm och kogödsel/barkmull/ogödslad torv beroende på vad som skulle odlas. Mycket jobb men jäklars vad bra det blev :-)).

Den nya lotten har stått orörd två somrar och var som en enda gräsmatta, puh. Jag precis satt tänderna i den och den kommer jag att använda som barnkammare och alla träd och buskar måste planteras snarast. Eftersom det är bråttom och vi inte har ekonomi så har jag skyfflat och idag börjat handgräva lotten. Upptäckte ganska snart att det är tung, tung klabb lera så jag har ont i min stackars rygg. När luckring och rensning är klar så kommer vi förbättra med halm o s v som vi gjorde med dubbellotten.

Tror inte på Round Up!

/Johanna
Gossen Ruda
CITAT (johanna_zon3 @ 01-11-2011, 18:04) *
Hej! Vi har turen att ha tre odlingslotter och vår dubbla fick vi i våras. Den hade varit obrukad sommmaren innan så vi hyrde en jordfräs och fräste hela ytan. Därefter handgrävde vi och tog bort ogräs och rötter. Slutligen vände vi ner halm och kogödsel/barkmull/ogödslad torv beroende på vad som skulle odlas. Mycket jobb men jäklars vad bra det blev :-)).

Den nya lotten har stått orörd två somrar och var som en enda gräsmatta, puh. Jag precis satt tänderna i den och den kommer jag att använda som barnkammare och alla träd och buskar måste planteras snarast. Eftersom det är bråttom och vi inte har ekonomi så har jag skyfflat och idag börjat handgräva lotten. Upptäckte ganska snart att det är tung, tung klabb lera så jag har ont i min stackars rygg. När luckring och rensning är klar så kommer vi förbättra med halm o s v som vi gjorde med dubbellotten.

Tror inte på Round Up!

/Johanna

Prova, sen vet du. smile.gif
johanna_zon3
Gossen Ruda; Kör ekologiskt... så det är ingenting för mig :-) !
Gossen Ruda
CITAT (johanna_zon3 @ 01-11-2011, 18:38) *
Gossen Ruda; Kör ekologiskt... så det är ingenting för mig :-) !

Var och en gör sitt eget val.
KRT
Jag säger bara löv; perfekt nu på hösten att samla ihop och mylla ner eller lägga uppe på så att maskarna gör jobbet.
Gossen Ruda
CITAT (KRT @ 01-11-2011, 20:26) *
Jag säger bara löv; perfekt nu på hösten att samla ihop och mylla ner eller lägga uppe på så att maskarna gör jobbet.

Fast nu var det ogräset som skulle bort. sleep.gif
KRT
Mycket lättare att rensa ogräs i en lucker jord än "betongjord"........

Bassam
Hej

Det är inte så lätt med ogräs , de behöver flera år för att de blir lite som min kompis sa men jordförbättring man ska planera genom att blanda din jord med komposten torra blad naturliga gödsel som ko gödsel , lycka till och du ska kommer i håg min princip om du jobbar mycket , du ska får bra resultat.

Obs

Ogräs bekämpning ( Vinäger ) fungerar bra .

H:Bassam
AromaJohanna
CITAT (Bassam @ 02-11-2011, 02:13) *
Hej

Det är inte så lätt med ogräs , de behöver flera år för att de blir lite som min kompis sa men jordförbättring man ska planera genom att blanda din jord med komposten torra blad naturliga gödsel som ko gödsel , lycka till och du ska kommer i håg min princip om du jobbar mycket , du ska får bra resultat.

Obs

Ogräs bekämpning ( Vinäger ) fungerar bra .
H:Bassam

Tack fast någon kompost finns inte där men jag ska göra en iaf. smile.gif
Hur pass effektivt är vinäger då?

CITAT (johanna_zon3 @ 01-11-2011, 19:04) *

Tror inte på Round Up!

/Johanna

Ok... Det lät som en hel del jobb!! smile.gif
Jag förstår bara inte hur man ska hinna (eller orka) med att handplocka allt ogräs (och få med rötterna!) när det är flera och hyfsat stora land o så och det är väldigt igenväxt och man måste göra allt ensam... :-/
Självklart fattar jag att man måste plocka en hel del ogräs o så för hand hela tiden även i framtiden men när det är så igenväxt o flera stora land o det tar timmar att bara rensa någon kvadratmeter... Gulp...!
Vad jag har fått lära mig så är det inte så smart att köra med jordfräs där du har ogräs eftersom det blir mer ogräs då man skär sönder rötterna o sen inte får bort dem...

CITAT (KRT @ 01-11-2011, 22:00) *
Mycket lättare att rensa ogräs i en lucker jord än "betongjord"........

Ja, precis! Det märkte jag när jag rensade i växthuset!
Det gick mycket snabbare och lättare då!
KRT
Ogräs kommer du få plocka oavsett vad, jag hade satsat på att luckra upp och förbättra jorden. Fräs eller gräv ner grässvål, löv, gräsklipp allt som ger struktur till jorden - och sedan är det bara att luka när det kommer upp ogräs. Mycket jobb, men enligt min erfarenhet kommer det allid massor med ogräs ändå wink.gif Och om jorden är lättarbetad är det enklare att dra upp det. Man kan dessutom göra det enklare för sig och ta round up på gångar........
johanna_zon3
Håller med KRT; Se till att få en lucker jord med mycket struktur! Jorden på vår nya lott är som sagt tung, tung klabb lera och ett rent h-e att rensa. Leran sitter som klistrad på rötterna och det är svårt att gå igenom kokorna. Om jag inte behövde lotten förrän till våren hade jag bara vänt och tagit bort det värsta. Jag ska samla en massa löv och tillföra till mitt gamla recept.

Johanna
johanna_zon3
Jag vet inte vad du menar med stora land men våra är ca 90 (dubbellotten) och 50 (den nya) kvm. Om du har möjlighet tycker jag att du ska grovköra med jordfräs och sedan handplocka ogräs och rötter och därefter vända ner det du ska tillföra! Men det är min åsikt och jag är ingen expert men jag har googlat en hel del ;-)!

Lycka till - Johanna
AromaJohanna
Ok men har man inte ogräset kvar då till våren / sommaren fast bara med bättre jord?
AromaJohanna
Handplocka ja, min fråga var ju om det fanns alternativ eftersom det inte kommer att gå att handplocka allt detta för mig... Det är så enormt igenväxt och det är typ 5 stora land så jag baxnar och blir förtvivlad bara jag tänker tanken...
Jag grävde lite och rensade för hand runt två kvadratmeter för att plantera pioner och liljor bl a i somras och bara det tog timmar...

Någon som har något tips vad jag kan ha att täcka marken med där jag vill ha bärbuskar (gojibär och lite annat) då?
Gossen Ruda
CITAT (AromaJohanna @ 02-11-2011, 09:56) *
Handplocka ja, min fråga var ju om det fanns alternativ eftersom det inte kommer att gå att handplocka allt detta för mig... Det är så enormt igenväxt och det är typ 5 stora land så jag baxnar och blir förtvivlad bara jag tänker tanken...
Jag grävde lite och rensade för hand runt två kvadratmeter för att plantera pioner och liljor bl a i somras och bara det tog timmar...

Någon som har något tips vad jag kan ha att täcka marken med där jag vill ha bärbuskar (gojibär och lite annat) då?

Jag kan komma och spruta åt dig. smile.gif
KRT
CITAT (AromaJohanna @ 02-11-2011, 09:56) *

Markduk kaske? Täck de områdena där du vill odla m markduk och vid plantering gör du hål i duken och sätter vöxten däri. Å andra sidan måste du förmodligen ändå gräva upp och jordförbättra där du vill odla (om det nu bar är ogrässvål), så jag är osäker på hur mycket enklare det blir.....
johanna_zon3
Idag har jag rensat kirskål i tung lera så jag kommer somna ovaggad och drömma sött om rötter ;-).

En liknande frågeställning hittar du i länken http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=111636 där Kerstin z5-6 skriver ”Vill du kan du skippa grävandet-täck området nu i höst med kartonger stora sjok och tidningar.På senvåren kan du finrensa, mkt är dött då.” Kan vara ett alternativ om du kan vänta med att plantera till våren. Då kan du ta bort det som överlevt när du vänder ner förbättringsmaterialet.

Jag använde halm som täck och det fungerade helt ok.

/Johanna
Bassam
Hej
jag är med Gossen Ruda att sprja på roundup eller ättika bekämpning medel som jag köpte i går 5 liter på 74 kr för att den här stort området ,och de är god känna from natur verket, om man använda dem på rätt sätt , tillexampel sprja inte dem på fuktigt tid och om de är nära viktiga växter penslar i stället för att medel inte skada viktiga växter .

H.Bassam
andersen
CITAT (Bassam @ 03-11-2011, 17:34) *
Hej
jag är med Gossen Ruda att sprja på roundup eller ättika bekämpning medel som jag köpte i går 5 liter på 74 kr för att den här stort området ,och de är god känna from natur verket, om man använda dem på rätt sätt , tillexampel sprja inte dem på fuktigt tid och om de är nära viktiga växter penslar i stället för att medel inte skada viktiga växter .

H.Bassam

Har lite svårt att tyda vad du skriver.... men man bör skilja på roundup som är ett gift och vanlig ättika som man kan köpa på konsum.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 03-11-2011, 18:51) *
Har lite svårt att tyda vad du skriver.... men man bör skilja på roundup som är ett gift och vanlig ättika som man kan köpa på konsum.

Roundup är ett bekämpningsmedel och ättika är ett ämne som i högre koncentrationer är starkt frätande.
jaj-51
Har du ork och massa energi så klart du väljer ekologisk odling d.v.s handrensa.

Roundup funkar jättebra och används mycket av våra bönder.
Ättika funkar inte lika bra och luktar mycket skarpt, kan nog ireterad dina grannar ...

Täcka marken för att döda ogräs och kirskål fungerar, men vil du vänta två år innan du börjar odla?

Lycka till

P.S.
Roundup (glyphosfat) köper du billigt på www.ebay.de
smuleborg
CITAT (AromaJohanna @ 02-11-2011, 01:23) *
Vad jag har fått lära mig så är det inte så smart att köra med jordfräs där du har ogräs eftersom det blir mer ogräs då man skär sönder rötterna o sen inte får bort dem...

Ja, och så fräser du ihjäl mask och annat. Masken är en viktig medarbetare i trädgården. Masken luckrar upp och producerar jord.
Fågelvägen
RoundUp och ättika handlar om filosofi.
AromaJohanna och smuleborg beskrev redan nackdelen med jordfräs.

Du rensade för hand och "det tog timmar". Jag tänkte: Hm, trädgårdar gör väl det?
Alltså ännu en fråga om filosofi.

Varför inte kombinera några av de övriga förslagen?
1. Du gräver vad du orkar, plockar bort ogräset och bygger en jättekompost av det. Daggmaskarna är på din sida. Gräver du lite varje dag (?) kan du skippa övrig konditionsträning. Du blir stark och vacker och det blir småningom färdigt. Eller så märker du att trädgårdar aldrig blir färdiga.
2. Du täcker en del med svart plast, lägger barkmull, grus eller barkflis på för att dölja plasten. Väntar 2-3 år tongue.gif Gör du hål i plasten för planteringar kommer ogräset att störta dit, det blir svårrensat.
3. Du rycker upp de största ogräsen, lägger på markduk + jättemycket tidningar (eller stora sjok av kartong)+ pallkragar, som du kan odla i tills du bit för bit rensat upp det övriga
AromaJohanna
CITAT (Fågelvägen @ 03-11-2011, 23:08) *
RoundUp och ättika handlar om filosofi.
AromaJohanna och smuleborg beskrev redan nackdelen med jordfräs.

Du rensade för hand och "det tog timmar". Jag tänkte: Hm, trädgårdar gör väl det?
Alltså ännu en fråga om filosofi.

Varför inte kombinera några av de övriga förslagen?
1. Du gräver vad du orkar, plockar bort ogräset och bygger en jättekompost av det. Daggmaskarna är på din sida. Gräver du lite varje dag (?) kan du skippa övrig konditionsträning. Du blir stark och vacker och det blir småningom färdigt. Eller så märker du att trädgårdar aldrig blir färdiga.
2. Du täcker en del med svart plast, lägger barkmull, grus eller barkflis på för att dölja plasten. Väntar 2-3 år tongue.gif Gör du hål i plasten för planteringar kommer ogräset att störta dit, det blir svårrensat.
3. Du rycker upp de största ogräsen, lägger på markduk + jättemycket tidningar (eller stora sjok av kartong)+ pallkragar, som du kan odla i tills du bit för bit rensat upp det övriga

Hehe... Jag är inte dum, visst förstår jag att man får lägga ner en hel del tid på sånt men det jag rensade upp ordentligt var alltså en pytteliten bit av ETT av mina sex land... Därför känns det överväldigande att tänka sig att fortsätta att handrensa allt i alla landen på samma sätt och därför vänder jag mig hit för goda råd. Helst ska det gå undan också så jag blir klar att odla nästa sommar också! smile.gif
Det är ju lite extra pinsamt med när man är helt ny på kolonilottsföreningen....

För övrigt blir det ungefär som du säger, jag kommer att ta till en kombination med saker och detta med markduk var jag redan lite inne på och det verkar ju vara ett bra alternativ.

CITAT (Gossen Ruda @ 02-11-2011, 17:49) *
Jag kan komma och spruta åt dig. smile.gif

Visst... Du är välkommen. biggrin.gif
Jag vill helst odla ekologiskt men är lite desperat just nu!

CITAT (KRT @ 02-11-2011, 19:12) *
Markduk kaske? Täck de områdena där du vill odla m markduk och vid plantering gör du hål i duken och sätter vöxten däri. Å andra sidan måste du förmodligen ändå gräva upp och jordförbättra där du vill odla (om det nu bar är ogrässvål), så jag är osäker på hur mycket enklare det blir.....

Ja... Markduk känns som ett bra alternativ. Jag fräste ju allt utom myntalandet och "rabatten" med mynta längs staketet i våras så jag vet inte om jag behöver fräsa igen då?
Jordförbättring / ny jord är nog ett måste det har jag insett.
Särskilt jordgubbslandet jag fixade i våras kan nog behöva markduk för där kan jag ju inte spruta på med roundup och så kan man väl lägga på lite ny jord o jordförbättring mellan jordgubbsplantorna? Behöver man gräva nåt mellan dem eller är det onödigt? Jag planterade små jordgubbsplantor där i våras efter att landet var gödslat lite och fräst.

CITAT (johanna_zon3 @ 02-11-2011, 19:45) *
Idag har jag rensat kirskål i tung lera så jag kommer somna ovaggad och drömma sött om rötter ;-).

En liknande frågeställning hittar du i länken http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=111636 där Kerstin z5-6 skriver ”Vill du kan du skippa grävandet-täck området nu i höst med kartonger stora sjok och tidningar.På senvåren kan du finrensa, mkt är dött då.” Kan vara ett alternativ om du kan vänta med att plantera till våren. Då kan du ta bort det som överlevt när du vänder ner förbättringsmaterialet.

Jag använde halm som täck och det fungerade helt ok.

/Johanna

Ja, jag det är intressant men landen är för stora o många får att halm, tidningar o kartonger ska räcka till är jag rädd men kanske man borde prova att göra det på ett av landen och sen jämföra resultaten mellan de olika metoden...

CITAT (jaj-51 @ 03-11-2011, 20:20) *
Har du ork och massa energi så klart du väljer ekologisk odling d.v.s handrensa.

Roundup funkar jättebra och används mycket av våra bönder.
Ättika funkar inte lika bra och luktar mycket skarpt, kan nog ireterad dina grannar ...

Täcka marken för att döda ogräs och kirskål fungerar, men vil du vänta två år innan du börjar odla?

Lycka till

P.S.
Roundup (glyphosfat) köper du billigt på www.ebay.de

Jag förstår... Nej, jag vill odla nästa sommar.

CITAT (smuleborg @ 03-11-2011, 20:33) *
Ja, och så fräser du ihjäl mask och annat. Masken är en viktig medarbetare i trädgården. Masken luckrar upp och producerar jord.

Jag vet men som tur var så finns det kvar mask i landen trots fräsningen. smile.gif
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 03-11-2011, 19:07) *
Roundup är ett bekämpningsmedel och ättika är ett ämne som i högre koncentrationer är starkt frätande.

Roundup är ett gift som kemikalieinspektionen har tillsyn för. Ättika sorterar under livsmedelsverket.
johanna_zon3
Får jag fråga hur stora odlingsbara ytor du egentligen har?

Jag får bilden av att du har hundratals kvm och om det är så så får du nog tillämpa alla möjliga (och omöjliga) metoder och mycket täck där du kan då du redan nu känner dig överväldigad.

Det är ju ditt första år på lotten/erna så sänk dina ambitioner lite och ta ett steg tillbaka. Se till vad du vill odla och där du kan lägga markduk gör du så. Låt de land du kan avvara ligga täckt redan nu för att se om de är mer "lätthanterligare" till våren om inte låt de vara täckta till våren därpå. Där du vill ha buskar skulle du kunna bara gräva, plantera och täcka övrig jord med duk eller något annat lämpligt ett par år.

Dela upp arbetspassen som någon tidigare skrev.

Har du bil så kan du köpa halm, uppblandad hästs-t hos lokala stall och lantbrukare, kolla blocket.

Jag ser mina land som ett litet miniatyr av ett jordbruk. Med lott nr:2 så var den första grävardagen riktigt jobbig och jag försökte hålla tempo för att bli klar. Mina planer på att vänd hela 50 kvm raserades när jag upptäckte att det var närmast kompakt blålera som jag grävde upp. I förrgår hittade jag tillbaka och bara grävde och grävde nynnandes "hard work... hard work work" och var mer här och nu.

Jag hoppas att du inte tar illa upp men rensa kan man göra med olika metoder. Jag är en newbie och har nu sommarjobbat i kommunens parker så jag har fått in några metoder och tänk att "angripa" öppna ytor. Oftast är det idogt och tidskrävande arbete eller täck. Vi varken sprutade eller penslade Round up utan...skyfflade eller handplockade. Min närmsta lottgranne gör det väldigt svårt för sig, när hon skyfflar så hackar hon bort en ogrästuva i taget istället för att skyffla på där det går, det måste kännas så otroligt hopplöst för henne. Kika lite på hur de andra förbereder sina lotter på ditt område och se om du kan tillämpa något på dina odlingslotter.

Långt inlägg med upprepningar men jag får känslan av att du behöver ha ett förhållningssätt till din/a odlingslotter för att tycka att det är roligt istället för att bli nedslagen av allt arbete som tillkommer. Inget blir klart i en handvändning – det underlättar att se det som ett långsiktigt projekt/livsstil/hobby!

/ Johanna
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 04-11-2011, 03:07) *
Roundup är ett gift som kemikalieinspektionen har tillsyn för. Ättika sorterar under livsmedelsverket.

Det är Kemis ansvar det är rätt, och de har klassat det som ett BEKÄMPNINGSMEDEL. Låt det tränga in.

CITAT (AromaJohanna @ 03-11-2011, 23:47) *
Visst... Du är välkommen. biggrin.gif
Jag vill helst odla ekologiskt men är lite desperat just nu!

Tack. Just nu över helgen är jag ganska upptagen men jag hör av mig via PM. Det viktigaste är nog att reda ut vad för ogräs du har och det kan jag hjälpa till med.

En förutsättning för att odla ekologiskt är att det är ogräsfritt från början annars kan det vara svårt. Därför gömmer man först helst undan ekologihandboken och sprutar bort allt skit innan man börjar odla. biggrin.gif

Markduk är synnerligen oekologiskt, plast i marken? Fråga daggmaskarna vad de gillar att inte kunna gräva ner sig till frostfritt djup. Markduk kan man ha under trädgårdsgångar men inte där man odlar enligt min mening.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2011, 08:24) *
Det är Kemis ansvar det är rätt, och de har klassat det som ett BEKÄMPNINGSMEDEL. Låt det tränga in.

Använd rätt språkbruk, kemikalieinspektionen talar åxå om bekämpningsmedel som ett gift!

Klippt och klistrat från deras hemsida.....

Trots regler och insatser från myndigheter och företag ökar användningen och spridningen av kemikalier. Ämnen med farliga egenskaper finns på platser där de inte hör hemma - i människors kroppar, växter, djur, hav, sjöar och marker.

Kunskapen om ämnens effekter är begränsad. I värsta fall kan farliga kemikalier orsaka skada på människors hälsa och miljön på lång sikt. Därför behövs en ökad medvetenhet och försiktighet vid användningen av kemikalier.

Sveriges regering och riksdag har fastställt 16 miljö­kvali­tets­­mål, varav ett är Giftfri miljö. Målet innebär att det till år 2020 ska finnas förutsättningar för att skydda människors hälsa och miljön från farliga kemikalier. Kemikalieinspek­tionen är den myndighet som ska driva på utvecklingen och har föreslagit ett antal viktiga mål för att en giftfri miljö ska bli möjligt att nå. För att nå dit krävs kraftfulla åtgärder och alla kan vi dra ett strå till stacken - myndigheter, forskare, producenter, konsumenter med flera.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 04-11-2011, 08:41) *
Använd rätt språkbruk, kemikalieinspektionen talar åxå om bekämpningsmedel som ett gift!

Klippt och klistrat från deras hemsida.....

Trots regler och insatser från myndigheter och företag ökar användningen och spridningen av kemikalier. Ämnen med farliga egenskaper finns på platser där de inte hör hemma - i människors kroppar, växter, djur, hav, sjöar och marker.

Kunskapen om ämnens effekter är begränsad. I värsta fall kan farliga kemikalier orsaka skada på människors hälsa och miljön på lång sikt. Därför behövs en ökad medvetenhet och försiktighet vid användningen av kemikalier.

Sveriges regering och riksdag har fastställt 16 miljö­kvali­tets­­mål, varav ett är Giftfri miljö. Målet innebär att det till år 2020 ska finnas förutsättningar för att skydda människors hälsa och miljön från farliga kemikalier. Kemikalieinspek­tionen är den myndighet som ska driva på utvecklingen och har föreslagit ett antal viktiga mål för att en giftfri miljö ska bli möjligt att nå. För att nå dit krävs kraftfulla åtgärder och alla kan vi dra ett strå till stacken - myndigheter, forskare, producenter, konsumenter med flera.

Suck, då börjas det igen. sad.gif Var i ovanstående citat står det att Roundup är ett gift? Du lägger till ord som inte finns.
AromaJohanna
CITAT (Gossen Ruda @ 04-11-2011, 08:24) *
Tack. Just nu över helgen är jag ganska upptagen men jag hör av mig via PM. Det viktigaste är nog att reda ut vad för ogräs du har och det kan jag hjälpa till med.

En förutsättning för att odla ekologiskt är att det är ogräsfritt från början annars kan det vara svårt. Därför gömmer man först helst undan ekologihandboken och sprutar bort allt skit innan man börjar odla. biggrin.gif

Markduk är synnerligen oekologiskt, plast i marken? Fråga daggmaskarna vad de gillar att inte kunna gräva ner sig till frostfritt djup. Markduk kan man ha under trädgårdsgångar men inte där man odlar enligt min mening.

Ok. Denna helg funkar inte heller för mig då jag är hemma med mina barn och de (af min son) är inte pigga på att vara där... Jag kommer att vara hemma med barnen även de två följande helgerna men är för det mesta fri dagtid på vardagarna.
Jag har insett att jag måste köpa en ny spade och kanske lite annat för att komma igång med att arbeta med landen och så måste jag göra nya odlingsbäddar av plankor eller annat för att få bättre dränerat i jorden.

Hm, är inte tanken att jorden och maskarna osv ska vara under markväven? Då gör den väl ingen skada?
Jag behöver nog använda markväv eller annan täckning till mitt jordgubbsland för där kan man ju knappast spruta med roundup t ex.
AromaJohanna
Vad gäller detta med gift och bekämpningsmedel så har jag försökt att odla ekologiskt vad gäller mina chiliplantor hemma men när jag fick en bladlusinvasion förra vintern stod till slut valet mellan att slänga bort plantorna eller rädda dem med såna där pinnar man stoppar ned i jorden men de är inte godkända för ätliga växter, frukt och grönsaker o dyl... Jag ville inte slänga mina plantor då de ger mer skörd efter den första säsongen och jag hade för många och stora plantor för att det skulle gå att bekämpa bladlössen genom att spreja med såpvatten och klämma ihjäl de löss man hittar... Jag försökte det men det blev bara för mycket och det är för svårt att ofta spreja igenom så mycket stora chiliplantor då man verkligen måste blöta ner varenda millimeter och inte missa någon baksida av ett blad eller så...
Försökte även flera gånger med ett ekologiskt bekämpningsmedel mot bladlöss och andra insekter som inte är giftigt för människor och djur utan alltså bara insekter och är godkänt att användas på grönsaker och frukt.
Det var ett bra medel men bladlössen försvann inte helt och kom tillbaka flera gånger ända tills jag tog till de där pinnarna... De räknas som ett milt bekämpningsmedel och är väldigt effektiva och effekten sitter i många veckor.
Sedan dess har jag haft det lusfritt (peppar peppar...).
Jag åt ingen chilifrukt under denna period.

CITAT (johanna_zon3 @ 04-11-2011, 08:12) *

Jag får bilden av att du har hundratals kvm och om det är så så får du nog tillämpa alla möjliga (och omöjliga) metoder och mycket täck där du kan då du redan nu känner dig överväldigad.

Det är ju ditt första år på lotten/erna så sänk dina ambitioner lite och ta ett steg tillbaka. Se till vad du vill odla och där du kan lägga markduk gör du så. Låt de land du kan avvara ligga täckt redan nu för att se om de är mer "lätthanterligare" till våren om inte låt de vara täckta till våren därpå. Där du vill ha buskar skulle du kunna bara gräva, plantera och täcka övrig jord med duk eller något annat lämpligt ett par år.

Har du bil så kan du köpa halm, uppblandad hästs-t hos lokala stall och lantbrukare, kolla blocket.

Jag ser mina land som ett litet miniatyr av ett jordbruk. Med lott nr:2 så var den första grävardagen riktigt jobbig och jag försökte hålla tempo för att bli klar. Mina planer på att vänd hela 50 kvm raserades när jag upptäckte att det var närmast kompakt blålera som jag grävde upp. I förrgår hittade jag tillbaka och bara grävde och grävde nynnandes "hard work... hard work work" och var mer här och nu.

Jag hoppas att du inte tar illa upp men rensa kan man göra med olika metoder. Jag är en newbie och har nu sommarjobbat i kommunens parker så jag har fått in några metoder och tänk att "angripa" öppna ytor. Oftast är det idogt och tidskrävande arbete eller täck. Vi varken sprutade eller penslade Round up utan...skyfflade eller handplockade. Min närmsta lottgranne gör det väldigt svårt för sig, när hon skyfflar så hackar hon bort en ogrästuva i taget istället för att skyffla på där det går, det måste kännas så otroligt hopplöst för henne. Kika lite på hur de andra förbereder sina lotter på ditt område och se om du kan tillämpa något på dina odlingslotter.

Långt inlägg med upprepningar men jag får känslan av att du behöver ha ett förhållningssätt till din/a odlingslotter för att tycka att det är roligt istället för att bli nedslagen av allt arbete som tillkommer. Inget blir klart i en handvändning – det underlättar att se det som ett långsiktigt projekt/livsstil/hobby!

/ Johanna
AromaJohanna
CITAT (johanna_zon3 @ 04-11-2011, 08:12) *

/ Johanna

Jag vet inte hur stor den är... Vet inte ens om det står någonstans, vet bara att den består av 3 st ihopslagna lotter... :-/
Kolonilotten består dock inte enbart av land utan det finns gångar (lite för smala), ett 6 kvadratmeter stort växthus tror jag, det är vad jag har tillstånd för iaf, en liten kolonistuga och en hyfsat stor uteplats vid den och så stor det ett plommonträd i början av ett av de stora landen samt en diskbänk med rinnande vatten bakom stugan.
Lotten var inte i så bra skick när jag tog över den och tyvärr finns det ingen kompost.
Det akuta är väl att få ordning på landen så att det går att odla och att kolonilotten börjar att se representabel ut och så man kan börja att odla åtminstone i en del av landen men man blir av med ogräset som brer ut sig så att grannarna inte behöver klaga mer.
Sen måste mycket annat ordnas som det där med att göra nya odlingsbäddar, byta ut staketet som håller på att ruttna och helst ett lite högre och en ny grind med lås som gör det svårt för tjuvar.
Tyvärr har det förekommit en del stölder på området både i stugor och från landen.
Sen är träet helt ruttet i den där trägrejen som hänger ned framför taket på stugan, typ som snickarglädje eller nåt, den är väl ingen vital del av taket men...måste väl bytas ut...
Tyvärr har jag inte bil, är synskadad så jag får inte ens ta körkort och jag har inte tillgång till bil...
Styrelsen har dessutom sagt till mig att jag måste riva den där låga byggnaden där det finns gammalt gödsel för den stred visst mot reglerna pga att den byggd mot staketet - och det är väl lika bra antar jag, jag vet inte om det är nödvändigt att ha en sån egentligen...

Nä jag vet, jag har inte tänt något annat jag förstår att det är ett långsiktigt projekt och att man knappast kan få mycket gjort på en gång och jag har dessutom barn så jag kan inte tillbringa all min tid där ute... smile.gif
Men jag har en massa planer och önskemål om vad jag skulle vilja göra med den och jag vill inte heller tappa kontrollen mer än vad jag redan har gjort under sommaren och det vore synd att bli utsparkad därifrån när jag äntligen har fått drömmen om en kolonilott uppfylld. smile.gif
smuleborg
Om det ska riktigt snabbt; täck över områdena med kartonger, täckduk och allt vad det nu kan vara efter konstens alla regler. Häll något täckmaterial över (täckduken ska inte gå sönder när du t.e.x. går på den, viktigt). Odla i pallkragar första åren. Man kan odla en hel del i pallkragar, med gott resultat. Det finns begagnade att köpa till en billigare peng. Efter två-tre år (beroende på vad du har för ogräs, kan du ta bort pallkragar, täckduk och vad det nu är. Du borde då ha rotogräsfria ytor att odla i. Men frön i backen finns alltid (och det tillkommer alltid nya). Rensandet hör trädgården till.
Gossen Ruda
Om all odlingsbar jord är genomvävd av ogräs kanske det blir svårt att odla i pallkragar eller ovanpå marktäckning? rolleyes.gif Varifrån skall man få jord att odla i?
AromaJohanna
CITAT (smuleborg @ 06-11-2011, 19:59) *
Om det ska riktigt snabbt; täck över områdena med kartonger, täckduk och allt vad det nu kan vara efter konstens alla regler. Häll något täckmaterial över (täckduken ska inte gå sönder när du t.e.x. går på den, viktigt). Odla i pallkragar första åren. Man kan odla en hel del i pallkragar, med gott resultat. Det finns begagnade att köpa till en billigare peng. Efter två-tre år (beroende på vad du har för ogräs, kan du ta bort pallkragar, täckduk och vad det nu är. Du borde då ha rotogräsfria ytor att odla i. Men frön i backen finns alltid (och det tillkommer alltid nya). Rensandet hör trädgården till.

Ja, jag har funderat på alternativet med pallkragar fast då blir det ju inte så mycket odling kanske om man inte köper en jäkla massa pallkragar då förståss... Vad jag har förstått bör man ha åtminstone 2 st på varandra för att få lite djup på jorden, kanske en räcker för grejer som växer mer ytligt... Ibland kanske t o m 3 st ... ...Men sen har vi då problemet som gossen var inne på här att man måste ju sätta jord i pallkragarna också så det kan nog bli en ganska dyr historia misstänker jag även om det blir begagnade pallkragar och sen har vi dilemmat hur man får hem pallkragarna får jag har som sagt inte bil om nu inte säljaren kan ställa upp med hemleverans (till koloniloten).
Självklart förstår jag att rensning hör odlandet till...Det var inte riktigt det frågan gällde. smile.gif
johanna_zon3
Jag tycker att du fått en massa bra förslag på hur man tar hand om igenväxta land och alla verkar ha förståelse för (och insikten om) att det kommer att ta tid och då gett förslag på hur du successivt kan ta dig an landen. Jag förstår att du är ivrig att sätta igång :-)!

Det låter som om Round up är det du helst vill använda. Om det är så tycker jag att du verkligen ska ta reda på allt du kan om medlet hos lämplig instans så att du vet vad du gör med jorden du sedan ska odla grönsaker, bär och frukt. Du som privatperson kan inte/får inte köpa medlet här i Sverige.

Johanna
AromaJohanna
CITAT (johanna_zon3 @ 07-11-2011, 14:59) *
Jag tycker att du fått en massa bra förslag på hur man tar hand om igenväxta land och alla verkar ha förståelse för (och insikten om) att det kommer att ta tid och då gett förslag på hur du successivt kan ta dig an landen. Jag förstår att du är ivrig att sätta igång :-)!

Det låter som om Round up är det du helst vill använda. Om det är så tycker jag att du verkligen ska ta reda på allt du kan om medlet hos lämplig instans så att du vet vad du gör med jorden du sedan ska odla grönsaker, bär och frukt. Du som privatperson kan inte/får inte köpa medlet här i Sverige.
Johanna

Ok, tack. smile.gif
jaj-51
Johanna

Roundupp sälj i de flesta gardencenter och stormarknader.
Patentet på medlet har gåt ut så nu fins det många fabrikat med det verksama medlet glyfosfat.
Jordbruket använder det också imycket stora mängder.

Men det är klart man vil undvika gifter.
AromaJohanna
Vad är egentligen miljöfarliga ämnen?
Jag har förstått att medel som Roundup är giftigt men att det försvinner inom några veckor och att det inte ska påverka t ex ett land / rabatt någon meter bort, stämmer detta?
Jag läste igenom reglerna hos min kolonilottsförening idag och där står det att "Visa hänsyn till dina grannar genom att inte använda miljöfarliga ämnen för ogräs- eller skadedjursbekämpning. Vi rekommenderar giftfri odling."
Hmm.... Det är ju mycket som är miljöfarligt beroende på hur man använder det... Ett medel som Roundup räknas som bekämpningsmedel men om det bara har effekt just på den jordplätt där den sprutas och bara under 2-3 veckor så är den väl inte miljöfarlig då?
Eller innebär det att man inte får använda andra metoder än såpvatten t ex om man får en stor bladlusinvasion på sina 50 chiliplantor?
Gossen Ruda
Johanna

Håll dig till sanningen, det blir bäst så.
johanna_zon3
Ooups.. har tydligen inte på fötterna när det gäller inköp av "Round up", kanske ett önsketänkande ;-), jag backar! I somras jobbade jag i ett företag där endast gruppchefen hade "tillstånd" att köpa bekämpningsmedel vad som sas.. och jag gjorde likhetstecken med "Round up"? Kan tillståndet handlat om ett eventuellt användande i kommunens parker?

Står dock fast vid att jag tycker att man ska vara påläst innan man använder medel så som "Round up"!

Johanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon