CITAT (naturlig @ 31-10-2011, 11:41)

Hjälp! Finns det någon därute som vet hur man får rätt mot en bostadsrättsförening?
Jag bor i ett radhus och styrelsen har helt plötsligt kommit på att "min" björk, på "min" tomt ska bort.
Enligt miljöexpertis är det inget fel på björken.
För mig är träden det viktigaste i en trädgård. För många andra är de bara till besvär, som ogräs ungefär.
Jag förstår att jag inte har stora juridiska möjligheter, men har någon ett råd att ge?
För det första, ställ frågan till styrelsen VARFÖR de anser att den ska bort. Måste ju finnas en anledning, och den behöver inte vara att det är något fel på trädet. Det kan vara så enkelt att det blivit för stort, att man ska bygga något där osv. Poängen är att de inte vill såga ner det bara för att äklas med dig.
För det andra så är det skillnad på bostadsrätt och äganderätt - i en bostadsrätt har man nyttjandrätt inte äganderätt. Är osäker exakt vad det innebär i frågan om trädgården, men jag antar att det är som lägenheten; omföreningen bestämmer sig för att byta dörrar kan man inte säga så mycket eftersomdet de facto är förenngen som äger husen.
Jag har själv suttit i styrelsen och vet att det är snudd på omöjligt att göra alla till lags. Vi hade tex ett fall med en stor lönn (ca 40 år gammal) som var mycket fin, välväxt och frisk - men stod mycket olämpligt ca 3 m från en husvägg..... Att besluta att ta ner trädet var inte kul, men vi planterade ett nytt träd i stället. Inte lika näara huset och en art som var mindre och inte så starkväxande. Inland måste man inse att träd kan bli för stora. Dessutom, om ett träd trillar in genom ett fönster eller över en bil är det föreningens ansvar och det är de som får stå för notan.
Om de tar med trädet, så kan du ju be att man planterar något nytt i stället, något som kanske inte blir lika stort men växer upp snabbt för att fylla tomrummet!