CITAT (Myosotis @ 31-10-2011, 13:35)

Men nu är de ju inte kvar utan beamar sig någon annanstans eller nåt. Vart tar de vägen?!!
Du har precis upptäckt varför mete efter bäcköring är så kul: de är blixtsnabba och skygga och försvinner sig vid minsta störning. Man måste smyga sig på dem med betet. (Eller det
var kul när jag var barn; nuförtiden är det förmodligen förbjudet eftersom bäcköringar sällan blir så stora att de når minimi-måttet för vad man får fånga)
CITAT
Men det känns som om jag stör ganska mycket när jag är där så ofta och länge.
Låt dem vara i såna fall. Gör som Addo säger, försök få tag på nån som känner sig ansvarig (vet av erfarenhet att det kan vara svårt) på kommunen eller länsstyrelsen och berätta att du sett lekande öring där.
CITAT (KRT @ 02-11-2011, 09:06)

I en liten bäck som mynnar i havet nära mina föräldrar (på västsidan av Kullahalvön) har man planterat ut någon slags öring. Man har satt ut småöringar, dikat till bäcken (den var nästan överväxt) och fyllt på med grus så det blivit grundare bankar samt planterat alar för att skugga. Allt för att få upp ett bestånd av lekande öring.
Jag är inte helt 100 på vem som gjort detta men det var organiserat av någon.
Säkert en lokal fiskeförening - det går att få bidrag för den typen av fiskevårdsåtgärder. Vi har lokalt här i Täby ett igenväxt & igenslammat dike som man försökt rensa upp för att få tillbaks lekande havsöring.
Redigerat av Azur: 02-11-2011, 10:14