Kände inte till survivalister och det verkar ju en aning överdrivet. Men jag tycker att folk är dumma i huvudet som inte ens har tändstickor och en yllefilt hemma, och när det blir strömavbrott så klagar de på staten och fryser sen ihjäl. Vad är det för mening med en sådan passiv offerroll? Det skadar inte att fundera på hur man klarar strömavbrott och annat, speciellt när man har ansvar för djur eller barn, det tycker jag ingår i ansvaret. Efter Gudrun skulle kommunen ta hela ansvaret och köra runt med tankbilar till bönderna. Har man massor med kor så får man väl för sjutton se till att skaffa ett elverk, speciellt om det är mjölkkor. Har man några hästar så kan jag inte för mitt liv begripa varför man inte kan leda dem till bäcken för att dricka, det gjorde man ju förr. Folk som kläcker hobbyhöns i maskin står handfallna och tittar på när äggen kallnar och embryonerna dör. Hörde just om vintern 78/79 med extrem snöstorm och kyla i norra Tyskland där myndigheterna blev nerringda av oroliga mödrar som undrade om blöjbyten. Men hallå! Om vanliga, friska människor tog lite större ansvar för sig själva skulle man kunna koncentrera hjälpen till dem som verkligen behöver den, gamla och sjuka t.ex. Svårt kanske när man bor i lägenhet och inte kan elda med ved, men det skadar väl inte att alltid ha värmeljus och tändstickor hemma? För de tar slut i affärerna när det verkligen händer något. Jag som bor på landet och är van vid strömavbrott har alltid en dunk med vatten stående. När det åskar eller blåser tappar man upp mer vatten, annars kan man ju hinka upp när man har egen brunn. Vi har en campinggasspis och en vanlig telefon som inte behöver ström osv. Efter Gudrun var vi utan el i 9 dygn, efter det skaffade vi ett litet elverk, bra att ha till kylskåpet eller pumpen. Tycker inte det är överdrivet utan sådant man får nytta av flera gånger varje år.
--------------------
Det ska gå.
|