|
Full version: Survivalister
merlin68
01-11-2011, 21:30
Såg precis på kanal 5 programmet Outsiders som handlade om människor som förbereder sig inför en möjligtvis annalkande samhällskollaps där ingenting fungerar (ingen el, ingen mat, ingen sjukvård osv) genom att bl a anlägga stora matförråd , bygga transportabla hem osv. Någon här som håller på med sådant? Skulle vara kul att lära sig mer och veta hur ni gör? Eller litar ni "förbehållslöst" på att ingenting kommer att hända? Eller är ni sådana som är lite oroliga i smyg men ändå inte förbereder er?
Det är väl därför det är Outsiders;) Är inte orolig själv men kanske det ger en liten kick att låtsas vara utsatt?
Meriona
01-11-2011, 21:39
Jag såg också programmet. För mig är det helknäppt att ägna så mycket energi och pengar på att oroa sig för sånt.
Huggorm
01-11-2011, 21:48
Det räcker att det blir strömavbrott i ett dygn så kollapsar samhället, och är det vinter så börjar snart folk att frysa ihjäl i sina lägenheter. Vänta till den stora finanskrisen kommer, om den inte redan är på gång. Vem vet hur det skall gå med Grekland och euron nu.
Jag är inte survivalist, men förbereder mig ändå. Jag ser till att inte dra på mig mer skulder än nödvändigt, att mitt hus fungerar även utan el, att jag har jord att odla på och att det finns ved och fiskemöjligheter.
Oroar mig nog inte men samtidigt så lever vi i ett extremt sårbart samhälle, allt måste fungera. slås infrastrukturen ut genom ett terrordåd mot vitala punkter så lär vi nog märka det. Skulle inte förvåna mig om något kärnkraftverk förr eller senare attackeras av Al Qaida eller liknande tokar. Samhällsberedskapen tror jag sjunker allteftersom åren går inget händer. Vi är ju så funtade. Men jag sover lugnt.
merlin68
01-11-2011, 22:13
Jag känner igen mig i det som gnon49 och huggorm säger. Tror också att vi har haft det bra väldigt länge, i stora delar av världen är det ju krig sjukdomar och elände för jämnan. Blir det en riktig härdsmälta i ett kärnkraftverk är det ju rätt kört om man inte kan ta sig långt därifrån fort som attan  ...Om det blir andra kriser med matbrist har jag ju odlingarna i viss mån och saftar och syltar och tillgång till brunn. Fiskeredskap är nog vädigt bra att ha men om man blir sjuk vilka mediciner är bra att ha? Penicillin, antibiotika av olika sorter?
En bössa hade inte varit dumt att ha. Då hade köttillgången varit säkrat. Hade älgar här förra veckan.
merlin68
01-11-2011, 23:06
CITAT (gnon49 @ 01-11-2011, 23:00)  En bössa hade inte varit dumt att ha. Då hade köttillgången varit säkrat. Hade älgar här förra veckan. Här ska det riggas råttfällor i extremfall, såg att den engelska killen i programmet tyckte de var bra att ha  Ska nog köpa ett dussin eller så
kerstin z5-6
01-11-2011, 23:12
sjukt beteende i sin helhet.
merlin68
01-11-2011, 23:15
Det stämmer nog om man låter det tar upp alla ens tankar och tid. Men visst är det skrämmande att de flesta svenskar bara har mat så de klarar sig i 72 timmar? (detta sades i programmet)
Jubbe063
01-11-2011, 23:16
Ägnar mig inte åt några överdrifter. Men född och uppvuxen i en liten by där det är mer regel än undantag att det blir strömlöst ett par gånger under vintern. Därför van med att alltid se till att man har hemma fotogen eller gasol till sprit/gaskök, upplag av ved för att kunna hålla värmen. Alltid ha varma skoteroveraller och varma skor samt spade och sånt i bilen.
Vanan sitter i sen den tiden, så trots att jag numer bor i en stad så ser jag till att jag är förberedd på strömavbrott, värmeförlust etc....
Myosotis
02-11-2011, 11:32
Kände inte till survivalister och det verkar ju en aning överdrivet. Men jag tycker att folk är dumma i huvudet som inte ens har tändstickor och en yllefilt hemma, och när det blir strömavbrott så klagar de på staten och fryser sen ihjäl. Vad är det för mening med en sådan passiv offerroll? Det skadar inte att fundera på hur man klarar strömavbrott och annat, speciellt när man har ansvar för djur eller barn, det tycker jag ingår i ansvaret. Efter Gudrun skulle kommunen ta hela ansvaret och köra runt med tankbilar till bönderna. Har man massor med kor så får man väl för sjutton se till att skaffa ett elverk, speciellt om det är mjölkkor. Har man några hästar så kan jag inte för mitt liv begripa varför man inte kan leda dem till bäcken för att dricka, det gjorde man ju förr. Folk som kläcker hobbyhöns i maskin står handfallna och tittar på när äggen kallnar och embryonerna dör. Hörde just om vintern 78/79 med extrem snöstorm och kyla i norra Tyskland där myndigheterna blev nerringda av oroliga mödrar som undrade om blöjbyten. Men hallå! Om vanliga, friska människor tog lite större ansvar för sig själva skulle man kunna koncentrera hjälpen till dem som verkligen behöver den, gamla och sjuka t.ex. Svårt kanske när man bor i lägenhet och inte kan elda med ved, men det skadar väl inte att alltid ha värmeljus och tändstickor hemma? För de tar slut i affärerna när det verkligen händer något. Jag som bor på landet och är van vid strömavbrott har alltid en dunk med vatten stående. När det åskar eller blåser tappar man upp mer vatten, annars kan man ju hinka upp när man har egen brunn. Vi har en campinggasspis och en vanlig telefon som inte behöver ström osv. Efter Gudrun var vi utan el i 9 dygn, efter det skaffade vi ett litet elverk, bra att ha till kylskåpet eller pumpen. Tycker inte det är överdrivet utan sådant man får nytta av flera gånger varje år.
*Stintan*
02-11-2011, 12:15
Fattar inte att folk som bor på landet inte ens har en vedspis/kamin t.ex. Lite förutseende kan man väl vara så man har det mest basala hemma. Överdrifter behövs ju inte som en granne till mig en gång som hade en hel källare full med konserver utifall att det skulle bli krig.
Elisabeth-Västkustkolonisten
02-11-2011, 12:23
Men om man nu inte bor på landet och inte i eget hus????
Med tanke på det politiska läget i Europa nu så ska man nog inte bli så förvånad om det bryter ut krig inom dagens Europa inom en snar framtid.
De senaste vintrarna har ju varit ganska stränga... vi har ett ganska bra elnät i Sverige men det är ju åt helvete för enkelt att slå ut ifall någon skulle vilja och händer det någonting med elförsörjningen när det är -20 grader så lär det vara en och annan som dukar under i det här välfärdslandet.
Överlevnadsprogram på Discovery och andra kanaler tar upp exempel på händelser som för de flesta urbaniserade människor aldrig kommer hände dem. Lite mer inriktning på möjliga katastrofer inom tätbebyggda områden kanske kunde lära människan någonting av värde.
Förr i tiden (under det kalla kriget) informerade man i SVT bland annat på "Anslagstavlan" om vad man skulle göra i händelse av larm vid allmän fara... gör man det än idag?
Hur överlever man i en storstad under två veckor utan el och vatten när temperaturen är under -20 grader? I Stockholm tror jag förbannemig det bara är uteliggarna som skulle klara av en sådan katastrof...
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-11-2011, 12:23)  Men om man nu inte bor på landet och inte i eget hus???? Du kan få matpaket från oss Annars så håller jag med Myo, vi bor också på landet så vi är lite förberedda på strömavbrott i allafall.. Inget eget elsystem dock, men med sjö i närheten om det skulle krisa får vi hämta vatten där. Vår förberedelse består av tex. tratt så vi kan göra kaffe (VIKTIGT!!), dunkar, spritkök utedass.... Ved i vedboden! Mat i skafferiet. CITAT (*Stintan* @ 02-11-2011, 12:15)  Fattar inte att folk som bor på landet inte ens har en vedspis/kamin t.ex. Lite förutseende kan man väl vara så man har det mest basala hemma. Överdrifter behövs ju inte som en granne till mig en gång som hade en hel källare full med konserver utifall att det skulle bli krig. Hyrde ett hus på landet utan alternativ värmekälla ett tag, det var det enda jag inte gillade där. När Gudrun drog förbi blev huset kallt på en timme, men vi värmde upp ett rum med ljus (hade köpt ljuskronor tex. så lite förberedd var jag). Hade det varit mitt hus hade en kamin installerats omgående! Och isolerats...
Myosotis
02-11-2011, 12:57
Ljus förresten, något jag lärde mig efter Gudrun var att vita stearinljus ger betydligt mer ljus än mörka!
Aha! Jag har bara vita i princip. Men stearinljus och värmeljus värmer bra!
*Stintan*
02-11-2011, 13:25
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-11-2011, 12:23)  Men om man nu inte bor på landet och inte i eget hus???? Jag bor i lägenhet och har en massa användbara prylar. Dom är inte införskaffade för att kunna överleva vid strömavbrott e.dyl. men funkar utmärkt vid såna tillfällen. T.ex. komplett campingutrustning, värmeljus, andra ljus och tändstickor finns alltid hemma liksom batterier. Knepigast är väl om man blir utan vatten och det inte finns sjö, snö eller is.
andersen
02-11-2011, 13:42
CITAT (*Stintan* @ 02-11-2011, 13:25)  Jag bor i lägenhet och har en massa användbara prylar. Dom är inte införskaffade för att kunna överleva vid strömavbrott e.dyl. men funkar utmärkt vid såna tillfällen. T.ex. komplett campingutrustning, värmeljus, andra ljus och tändstickor finns alltid hemma liksom batterier. Knepigast är väl om man blir utan vatten och det inte finns sjö, snö eller is. Det är nog inte många som har det i sin lägenhet, ang vatten så kan jag tala om att man har en vattenreserv i toastolen,om man lyfter på locket på "ryggen" av stolen så finns det 4-5liter rent vatten där. Ett annat problem är ju pengar om det är strömlöst, många har ju inga kontanter, utan pengarna finns ju på bankomaten.......
Precis, vid strömavbrott förra vintern kunde man inte tanka här... Tillexempel.
Anki på Öland
02-11-2011, 14:27
Har både vedspis och kamin i huset och vebon full av ved. I frysen finns mat och i bilen har jag alltid en påse med extratröja, extravantar, värmeljus och tändstickor. Det var jag väldigt glad över när topplocket gick mitt ute på motorvägen i början av december för några år sen och bärgaren åkte söderut istället för norrut så jag fick sitta och vänta ganska länge....
Jag har fått lite undrande ögonkast när jag har extra thermobyxor mm i bilen på vintern. Kan också säga att det är jag väldigt glad över att jag har efter att ha fått fel på bilen förra vintern. Trots alla extrakläder och filtar var det vansinnigt kallt att ligga och försöka få ordning på bilen i -16 grader och isvind med fukt på kusten.
Huggorm
02-11-2011, 15:59
TV-programmet diskuterades i lunchrummet på jobbet idag, och det hade tydligen jobbat en riktig survivalist där förut. Han kom uppifrån Dalsland någonstans, och red på häst till jobbet
merlin68
02-11-2011, 16:49
CITAT (Huggorm @ 02-11-2011, 15:59)  TV-programmet diskuterades i lunchrummet på jobbet idag, och det hade tydligen jobbat en riktig survivalist där förut. Han kom uppifrån Dalsland någonstans, och red på häst till jobbet  Hihi som pippi långstrump litegrann Att folk inte ens har varma filtar, ljus och tändstickor hemma tycker jag är rätt så ofattbart  . Samma att inte ha varma extrakläder i bilen när man är ute och åker. Lätt hänt att bilen stannar långt ifrån bebyggelse...Skulle vara kul att veta vad en "riktig" suvivalist rekommenderar att man har hemma/med sig utifall att.
Huggorm
02-11-2011, 17:09
CITAT (merlin68 @ 02-11-2011, 16:49)  .Skulle vara kul att veta vad en "riktig" suvivalist rekommenderar att man har hemma/med sig utifall att. Nu är ju inte jag någon riktig survivalist, men jag tycker Myosotis tog upp de viktigaste grejerna högre upp i tråden. Det hela beror ju vilken nivå man vill lägga sig på, och för någon som bor i lägenhet är det ju inte mycket att göra. Bor man på landet bör man vara beredd på en veckas strömavbrott under vintern. Varma filtar, någon alternativ värmekälla och möjlighet att hämta dricksvatten utan el tycker jag är rimligt. Skadar inte att ha ett extra paket pasta eller ris hemma, och en hygglig ficklampa.
Vi bor långt ute på vischan och har varit med om många långa strömavbrott. Vi har braskamin som värmer, ett dieseldrivet elaggregat i reserv som kan driva lite belysning, spis, kyl och frys. Utöver det har vi förstås en himla massa ficklampor, batteridriven radio och såna självklarheter. Nu har de börjat gräva ner elkablarna i marken så det har blivit bättre, förr räckte det med en liten vindpust eller nån mm snö för att strömmen skulle fara all världens väg.
Meriona
02-11-2011, 21:53
CITAT (merlin68 @ 02-11-2011, 16:49)  Hihi som pippi långstrump litegrann Att folk inte ens har varma filtar, ljus och tändstickor hemma tycker jag är rätt så ofattbart  . Samma att inte ha varma extrakläder i bilen när man är ute och åker. Lätt hänt att bilen stannar långt ifrån bebyggelse...Skulle vara kul att veta vad en "riktig" suvivalist rekommenderar att man har hemma/med sig utifall att. ja han i programmet hade ju mat för tre år bland annat samt nödprovianthinkar utplacerade på 5 mils avstånd. I mina ögon var han inte frisk. Det är en sak att förbereda sig på ett strömavbrott och snöisolering i 2 veckor, men sitta i en lägenhet med mat för tre år, hur sunt är det? Jag gissar på nåt sätt att snubben var singel.
bergvallmo
02-11-2011, 21:58
De flesta som är med i outsiders har väl inte riktigt alla flingorna i paketet...
Att ha så att man kan klara sig ett par dar kan ju vara sunt.
Överbölingen
02-11-2011, 22:03
Självhushåll?
Utöver det som har sagts hittills, har vi uppmanat våra tågpendlande ungdomar att ha med sig varma kläder, en vattenflaska och helst mörkt choklad. Jag är inte säker att det finns alltid med, chokladen äts ju gärna upp... men det saknar man säkert vid tågstopp efter någon timme vid minus 10 grader... för att inte tala om mer minus...
Natur liv
03-11-2011, 08:54
Egna erfarenheter gör antagligen att vi skaffar oss ett skydd inför eventuella problem. Själv skapade jag en "el-låda" där allt som behövs vid strömavbrott finns. Men det krävdes att jag famlade i mörkret för att leta efter ljus, tändstickor, triangakök, vattendunkar osv en gång för att jag skulle förstå att det är lättare om jag har det samlat på en plats.
Samma med bilen, efter en resa med stora bilproblem mitt i vintern har jag sett till att alltid ha termobyxor, jacka, filt mm i bilen. En del skrattar och tycker att jag kör runt med en garderob, men varm är jag den dagen jag drabbas.
Viktigaste förberedelsen tycker jag är att ha ett bra mänskligt umgänge, ett socialt skyddsnät är viktigt när det krisar till sig. Det missade åtminstone en kille i teve-programmet, han var singel för ingen orkade leva med honom och jag vet inte hur hans umgänge ser ut i övrigt.
Jag är glad för att jag inte har en överdriven oro för framtiden, det skulle vara trist att leva i ständig rädsla för kaos och undergång.
03-11-2011, 10:11
Att man har filtar i ett hem är väl självklart, finns det ett hem utan????
Även ficklampa är alltid tillgänglig samt ljus. Matförråd har man också men vad hjälper det när man inte har el?
Inte ha rman i en lägehet några möjligheter eller elverk. Inte heller skulle jag laga mat inne på en Trangiakök eller gasolgrill.
Vi hade för 2 eller 3 veckor sedan strömavbrott, 3 dagar efter varandra och för några timmar. Man är ställd då för vad hjälper förrådet av mat när man inte kan tillaga det?
Elisabeth
*Stintan*
03-11-2011, 10:22
Ett litet gasolkök fixar den biten Elisabeth!
03-11-2011, 10:25
CITAT (*Stintan* @ 03-11-2011, 10:22)  Ett litet gasolkök fixar den biten Elisabeth! Men jag skulle aldrig ställa mig en gasolkök inne i lägenheten
*Stintan*
03-11-2011, 10:33
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-11-2011, 10:25)  Men jag skulle aldrig ställa mig en gasolkök inne i lägenheten Varför det? Det är väl inte värre än en stor gasspis.
evelina
03-11-2011, 10:33
Det finns ju gasol spisar så att ha ett litet gasolkök är tillåtet. Förr hade man både spritkök och gasol kök i sommar stugor.
*Stintan*
03-11-2011, 10:34
CITAT (evelina @ 03-11-2011, 10:33)  Det finns ju gasol spisar så att ha ett litet gasolkök är tillåtet. Förr hade man både spritkök och gasol kök i sommar stugor. För att inte tala om i husvagnar
evelina
03-11-2011, 10:42
Ja där hade vi gasol värme också. När jag bodde i USA gick värme kyl och frys på gas.
"Survivalism" är en del av USA's ultra-höger-anarkist rörelse, och hänger ihop med milis-rörelsen (som bygger upp privatarméer för att göra revolution), "tax protester" rörelsen (som vägrar betala inkomstskatt), och "sovereign citizen" rörelsen (som är Allt Ovanstående plus är rättshaverister). Det finns också ett stort överlapp med Dominionism och Vit Makt rörelsen, men inte alla inom ultrahögern är religiösa fanatiker eller rasister.
Gemensamt för dem allihop är paranoia, kärleken till vapen, och hatet mot stat och skatter - den amerikanske terroristen Timothy McVeigh och norske massmördaren Breivik ingår bägge i den här röran. De är förstås extrema exempel, men generellt sett kan man nog säga att folk ur USA's anarkistiska ultrahöger ur ett svenskt perspektiv inte framstår som särskilt trevliga. Eller friska.
Inget av det här är nytt. Burt i filmen 'Hotet från underjorden' (1990) var en survivalist, och det var redan då ett vedertaget begrepp i USA, men det har börjat sprida sig till europa via internet.
Att vidta grundläggande förberedelser för naturkatastrofer och strömavbrott (som att se till att man har några dunkar vatten, ficklampor, tändstickor, spritkök, torrfoder/burkmat, och filtar så man klarar sig några dagar) är inte survivalism, det är sunt förnuft.
Myosotis
03-11-2011, 11:44
Vad otäckt det låter Azur. Såna galningar vill jag verkligen inte förknippas med. CITAT (Mollis @ 02-11-2011, 17:19)  ...en himla massa ficklampor, batteridriven radio och såna självklarheter... Ja det var så självklart så det glömde jag nämna. Liksom filt, snöskyffel, ficklampa, reservdunk etc. i bilen. Elisabeth, ett litet gaskök kan du ha i lägenhet. Jag brukar koka mitt morgonte på det innan jag satt fyr när det är strömavbrott. Det är litet, enkelt och säkert.
Anders zon 1
03-11-2011, 12:51
En liten fundering....hur många bränder kommer att starta på grund av att folk börjar elda inne i lägenheterna om strömmen försvinner under en lång tid i en storstad? Är man ovan och lite klantig så kan man lätt starta en brand även med ett gasolkök. En gasolspis står ju där den står och är placerad så att det inte ska börja brinna i omvivningen men ett löst gasolkök är en helt annan sak. De allra flesta kan säkert hantera det men det räcker med att ett fåtal klantar till det för att konsekvenserna ska bli stora. I synnerhet om brandkåren inte heller fungerar längre. Och har man inget gasolkök så finns alltid risken att några i ren desperation börjar elda med annat istället för att hålla värmen.
Jag är nog rätt pessimistisk om hur det blir med samhället i framtiden. Samhället och ekonomin är väldigt sårbara och det är mycket som kan gå fel (t ex resursbrist, krig, katastrofer etc) . Dessutom, ju fler människor vi blir på jorden desto fler blir de obehagliga typerna som kan ställa till med problem också. Även om de bara skulle utgöra 1 promille av befolkningen så blir de ändå 7 miljoner med nuvarande världsbefolkning - och den ökar som bekant.
Huggorm
03-11-2011, 16:01
CITAT (Azur @ 03-11-2011, 10:47)  "Survivalism" är en del av USA's ultra-höger-anarkist rörelse, och hänger ihop med milis-rörelsen (som bygger upp privatarméer för att göra revolution), "tax protester" rörelsen (som vägrar betala inkomstskatt), och "sovereign citizen" rörelsen (som är Allt Ovanstående plus är rättshaverister). Det finns också ett stort överlapp med Dominionism och Vit Makt rörelsen, men inte alla inom ultrahögern är religiösa fanatiker eller rasister.
Gemensamt för dem allihop är paranoia, kärleken till vapen, och hatet mot stat och skatter - den amerikanske terroristen Timothy McVeigh och norske massmördaren Breivik ingår bägge i den här röran. De är förstås extrema exempel, men generellt sett kan man nog säga att folk ur USA's anarkistiska ultrahöger ur ett svenskt perspektiv inte framstår som särskilt trevliga. Eller friska.
Inget av det här är nytt. Burt i filmen 'Hotet från underjorden' (1990) var en survivalist, och det var redan då ett vedertaget begrepp i USA, men det har börjat sprida sig till europa via internet.
Att vidta grundläggande förberedelser för naturkatastrofer och strömavbrott (som att se till att man har några dunkar vatten, ficklampor, tändstickor, spritkök, torrfoder/burkmat, och filtar så man klarar sig några dagar) är inte survivalism, det är sunt förnuft. Nu tycker jag nog du överdriver. Jag är själv delvis inne i suvivalismen och känner andra som också är det, och ingen av oss är med i någon "vit makt" eller liknande. Att man är skeptisk till samhället är visserligen vanligt, men det är knappast så tillspetsat som du beskriver det. Någon kärlek till vapen känner jag inte heller, jag vapenvägrade i lumpen och har aldrig ens gått jägarexamen trots att till och med mina systrar gjort det.
Jag har ingen erfarenhet av svensk survivalism, bara amerikansk, och där skulle du knappt räknas som survivalist utan att ha ett vapenlager i ditt egenbyggda skyddsrum (för att skjuta bovar, banditer och grannar när de kommer för att stjäla av dina förråd efter samhällets kollaps). Alla är inte rasister där heller, men det är vanligt att tro att samhällets kollaps kommer att orsakas av rasmotsättningar, och bovarna och banditerna de tror sig behöva skjuta efter kollapsen har nog påfallande ofta mörk hud.
andersen
03-11-2011, 18:28
CITAT (Azur @ 03-11-2011, 18:24)  Jag har ingen erfarenhet av svensk survivalism, bara amerikansk, och där skulle du knappt räknas som survivalist utan att ha ett vapenlager i ditt egenbyggda skyddsrum (för att skjuta bovar, banditer och grannar när de kommer för att stjäla av dina förråd efter samhällets kollaps). Alla är inte rasister där heller, men det är vanligt att tro att samhällets kollaps kommer att orsakas av rasmotsättningar, och bovarna och banditerna de tror sig behöva skjuta efter kollapsen har nog påfallande ofta mörk hud. Aj aj det tar jag avstånd imot,tjuvar och banditer ser man inte på hudfärgen.
Huggorm
03-11-2011, 18:52
CITAT (Azur @ 03-11-2011, 18:24)  Jag har ingen erfarenhet av svensk survivalism, bara amerikansk, och där skulle du knappt räknas som survivalist utan att ha ett vapenlager i ditt egenbyggda skyddsrum (för att skjuta bovar, banditer och grannar när de kommer för att stjäla av dina förråd efter samhällets kollaps). Alla är inte rasister där heller, men det är vanligt att tro att samhällets kollaps kommer att orsakas av rasmotsättningar, och bovarna och banditerna de tror sig behöva skjuta efter kollapsen har nog påfallande ofta mörk hud. De har en lite poäng ändå. När kollapsen kommer, så blir många människor väldigt desperata. De inser plötsligt att man inte kan äta varken sin iPhone, 52" TV eller nya audi. De kommer ge sig ut på landsbygden och ta vad de vill ha med våld. Frågan är bara om något blir bättre av att man börjar skjuta, för pöbelgängen kommer också vara beväpnade. Vill man överleva får man nog vända andra kinden till.
Vi klarade oss genom två världskrig så om inte jorden går under så borde vi i Sverige klara en fullstädning blockad även nu. För egentligen har vi råvarorna som kan ge oss mat o energi, d.vs livets nödtorft. Modern gengas kanske. Eldar med flis i fjärrvärmesystemen gör vi väl redan. Krig är nog det enda som kan utlösa anarki i länder som Sverige, om ens det. Skogen kan bli räddningen om en fullständig blockad drabbar oss. Idag har vi tekniken för att utnyttja cellulosan till en rad produkter. Redan finns ju tallolja i dieselbränsle. Ingen fara på taket.
Överbölingen
03-11-2011, 22:33
En djupsinnig son myntade för 15 år sedan att vi kan klara femton månaders belägring. Om elen går åt h-e å kommer vi att göra gammeldags konservering Ett jläka jobb.
Natur liv
04-11-2011, 08:17
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-11-2011, 10:11)  Inte ha rman i en lägehet några möjligheter eller elverk. Inte heller skulle jag laga mat inne på en Trangiakök eller gasolgrill. Trangiaköket fungerar utmärkt utomhus.
merlin68
04-11-2011, 17:35
Hittade den här sammanställningen vad en överlevnadsväska bör innehålla på Aftonbladet: [b - ]Vatten, minst 3,5 liter per person och dag för mellan tre och sju dagar.
- Mat, tillräckligt för minst tre till sju dagar.
- Filtar, kuddar och dylikt
- Kläder för säsongen, regnkläder och stabila skor
- Första hjälpen-låda och mediciner
- Speciell utrustning för barn och gamla
- Hygienartiklar och våtservetter
- Ficklampa och batterier
- Batteridriven radio
- Telefoner, fulladdad mobiltelefon med extra batteri och en vanlig (ej sladdlös)
- Kontanter – även mindre sedlar, kreditkort
- Nycklar
- Leksaker, böcker och spel
- Viktiga dokument i vattentät förvaring, kontonummer m.m.
- Verktyg
- Saker dina djur behöver, bur, försäkringspapper, koppel, bur och mat samt vatten.[/b]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|