Egna erfarenheter gör antagligen att vi skaffar oss ett skydd inför eventuella problem. Själv skapade jag en "el-låda" där allt som behövs vid strömavbrott finns. Men det krävdes att jag famlade i mörkret för att leta efter ljus, tändstickor, triangakök, vattendunkar osv en gång för att jag skulle förstå att det är lättare om jag har det samlat på en plats.
Samma med bilen, efter en resa med stora bilproblem mitt i vintern har jag sett till att alltid ha termobyxor, jacka, filt mm i bilen. En del skrattar och tycker att jag kör runt med en garderob, men varm är jag den dagen jag drabbas.
Viktigaste förberedelsen tycker jag är att ha ett bra mänskligt umgänge, ett socialt skyddsnät är viktigt när det krisar till sig. Det missade åtminstone en kille i teve-programmet, han var singel för ingen orkade leva med honom och jag vet inte hur hans umgänge ser ut i övrigt.
Jag är glad för att jag inte har en överdriven oro för framtiden, det skulle vara trist att leva i ständig rädsla för kaos och undergång.
--------------------
Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
|