CITAT (Bassam @ 02-11-2011, 02:13)

Hej
Det är inte så lätt med ogräs , de behöver flera år för att de blir lite som min kompis sa men jordförbättring man ska planera genom att blanda din jord med komposten torra blad naturliga gödsel som ko gödsel , lycka till och du ska kommer i håg min princip om du jobbar mycket , du ska får bra resultat.
Obs
Ogräs bekämpning ( Vinäger ) fungerar bra .
H:Bassam
Tack fast någon kompost finns inte där men jag ska göra en iaf.

Hur pass effektivt är vinäger då?
CITAT (johanna_zon3 @ 01-11-2011, 19:04)

Hej! Vi har turen att ha tre odlingslotter och vår dubbla fick vi i våras. Den hade varit obrukad sommmaren innan så vi hyrde en jordfräs och fräste hela ytan. Därefter handgrävde vi och tog bort ogräs och rötter. Slutligen vände vi ner halm och kogödsel/barkmull/ogödslad torv beroende på vad som skulle odlas. Mycket jobb men jäklars vad bra det blev :-)).
Den nya lotten har stått orörd två somrar och var som en enda gräsmatta, puh. Jag precis satt tänderna i den och den kommer jag att använda som barnkammare och alla träd och buskar måste planteras snarast. Eftersom det är bråttom och vi inte har ekonomi så har jag skyfflat och idag börjat handgräva lotten. Upptäckte ganska snart att det är tung, tung klabb lera så jag har ont i min stackars rygg. När luckring och rensning är klar så kommer vi förbättra med halm o s v som vi gjorde med dubbellotten.
Tror inte på Round Up!
/Johanna
Ok... Det lät som en hel del jobb!!

Jag förstår bara inte hur man ska hinna (eller orka) med att handplocka allt ogräs (och få med rötterna!) när det är flera och hyfsat stora land o så och det är väldigt igenväxt och man måste göra allt ensam... :-/
Självklart fattar jag att man måste plocka en hel del ogräs o så för hand hela tiden även i framtiden men när det är så igenväxt o flera stora land o det tar timmar att bara rensa någon kvadratmeter... Gulp...!
Vad jag har fått lära mig så är det inte så smart att köra med jordfräs där du har ogräs eftersom det blir mer ogräs då man skär sönder rötterna o sen inte får bort dem...
CITAT (KRT @ 01-11-2011, 22:00)

Mycket lättare att rensa ogräs i en lucker jord än "betongjord"........
Ja, precis! Det märkte jag när jag rensade i växthuset!
Det gick mycket snabbare och lättare då!
Chiliälskare i Göteborg. Nätbutik AromaJohanna.se