CITAT (johanna_zon3 @ 04-11-2011, 08:12)

Får jag fråga hur stora odlingsbara ytor du egentligen har?
Jag får bilden av att du har hundratals kvm och om det är så så får du nog tillämpa alla möjliga (och omöjliga) metoder och mycket täck där du kan då du redan nu känner dig överväldigad.
Det är ju ditt första år på lotten/erna så sänk dina ambitioner lite och ta ett steg tillbaka. Se till vad du vill odla och där du kan lägga markduk gör du så. Låt de land du kan avvara ligga täckt redan nu för att se om de är mer "lätthanterligare" till våren om inte låt de vara täckta till våren därpå. Där du vill ha buskar skulle du kunna bara gräva, plantera och täcka övrig jord med duk eller något annat lämpligt ett par år.
Dela upp arbetspassen som någon tidigare skrev.
Har du bil så kan du köpa halm, uppblandad hästs-t hos lokala stall och lantbrukare, kolla blocket.
Jag ser mina land som ett litet miniatyr av ett jordbruk. Med lott nr:2 så var den första grävardagen riktigt jobbig och jag försökte hålla tempo för att bli klar. Mina planer på att vänd hela 50 kvm raserades när jag upptäckte att det var närmast kompakt blålera som jag grävde upp. I förrgår hittade jag tillbaka och bara grävde och grävde nynnandes "hard work... hard work work" och var mer här och nu.
Jag hoppas att du inte tar illa upp men rensa kan man göra med olika metoder. Jag är en newbie och har nu sommarjobbat i kommunens parker så jag har fått in några metoder och tänk att "angripa" öppna ytor. Oftast är det idogt och tidskrävande arbete eller täck. Vi varken sprutade eller penslade Round up utan...skyfflade eller handplockade. Min närmsta lottgranne gör det väldigt svårt för sig, när hon skyfflar så hackar hon bort en ogrästuva i taget istället för att skyffla på där det går, det måste kännas så otroligt hopplöst för henne. Kika lite på hur de andra förbereder sina lotter på ditt område och se om du kan tillämpa något på dina odlingslotter.
Långt inlägg med upprepningar men jag får känslan av att du behöver ha ett förhållningssätt till din/a odlingslotter för att tycka att det är roligt istället för att bli nedslagen av allt arbete som tillkommer. Inget blir klart i en handvändning – det underlättar att se det som ett långsiktigt projekt/livsstil/hobby!
/ Johanna
Jag vet inte hur stor den är... Vet inte ens om det står någonstans, vet bara att den består av 3 st ihopslagna lotter... :-/
Kolonilotten består dock inte enbart av land utan det finns gångar (lite för smala), ett 6 kvadratmeter stort växthus tror jag, det är vad jag har tillstånd för iaf, en liten kolonistuga och en hyfsat stor uteplats vid den och så stor det ett plommonträd i början av ett av de stora landen samt en diskbänk med rinnande vatten bakom stugan.
Lotten var inte i så bra skick när jag tog över den och tyvärr finns det ingen kompost.
Det akuta är väl att få ordning på landen så att det går att odla och att kolonilotten börjar att se representabel ut och så man kan börja att odla åtminstone i en del av landen men man blir av med ogräset som brer ut sig så att grannarna inte behöver klaga mer.
Sen måste mycket annat ordnas som det där med att göra nya odlingsbäddar, byta ut staketet som håller på att ruttna och helst ett lite högre och en ny grind med lås som gör det svårt för tjuvar.
Tyvärr har det förekommit en del stölder på området både i stugor och från landen.
Sen är träet helt ruttet i den där trägrejen som hänger ned framför taket på stugan, typ som snickarglädje eller nåt, den är väl ingen vital del av taket men...måste väl bytas ut...
Tyvärr har jag inte bil, är synskadad så jag får inte ens ta körkort och jag har inte tillgång till bil...
Styrelsen har dessutom sagt till mig att jag måste riva den där låga byggnaden där det finns gammalt gödsel för den stred visst mot reglerna pga att den byggd mot staketet - och det är väl lika bra antar jag, jag vet inte om det är nödvändigt att ha en sån egentligen...
Nä jag vet, jag har inte tänt något annat jag förstår att det är ett långsiktigt projekt och att man knappast kan få mycket gjort på en gång och jag har dessutom barn så jag kan inte tillbringa all min tid där ute...

Men jag har en massa planer och önskemål om vad jag skulle vilja göra med den och jag vill inte heller tappa kontrollen mer än vad jag redan har gjort under sommaren och det vore synd att bli utsparkad därifrån när jag äntligen har fått drömmen om en kolonilott uppfylld.
Redigerat av AromaJohanna: 05-11-2011, 00:44
Chiliälskare i Göteborg. Nätbutik AromaJohanna.se