CITAT (Ugglemormor @ 07-11-2011, 12:42)

Jag tycker att det är helt fantastiskt att slippa ha släkten flåsande i nacken fr. början av november med alla
måsten som de vill att jag ska göra!!! ......

jag brukade få magkatarr jämnt vid jularna då den äldre kulturen levde.......

Nu är det mycket skönare och lugnare att ta det lugnt och avslappnad med barn eller ensamma .......

ingen mer magkatarr eller stress, det uppskattar jag verkligen .....

Så hade jag det också förr. TVå barn , radhus , jobb med mycket övertid före jul och så mat till 17 -18 personer som jag skulle fixa själv ( min man hjälpte til förstås ) varannan jul.
Min mans släkt var det som hade detta krav på mig . Om jag inte gjorde hemgjord sylta mm så var deras jul förstörd och det var mitt fel.
Om jag , eller min man , försökte säga ifrån så talade bara svärmor om för mig att jag skulle sluta jobba , då skulle jag hinna med det som de krävde av mig.
Kravet var också att vi alltid skulle fira julafton ihop med dem , aldrig med min familj. Vi gjorde det en enda gång och då satt min svärmor och grät för att jag var så elak så jag nekade henne att träffa sina barnbarn , hon träffade sina andra barnbarn , på julafton. Att hon kunde träffa dem alla andra juldagar räknades inte.
Redigerat av mamamaggan: 07-11-2011, 15:20