|
Ser ni fram imot julen eller får ni panik inför allt med bak julklappar skinka släkten vem ska vara var och när osv?eller skiter ni i allt och kör som vanligt
andersen
04-11-2011, 03:29
CITAT (Motti @ 04-11-2011, 00:35)  Ser ni fram imot julen eller får ni panik inför allt med bak julklappar skinka släkten vem ska vara var och när osv?eller skiter ni i allt och kör som vanligt  Nej jag ser inte fram imot julen, utan jag ser fram imot lite god mat, och kunna glädja barnen runt mej, sedan så får det vara bra. Brukar åxå tänka på alla barn som far illa under deras högtid som julen trots allt är,många vuxna dricker en massa alkohol under julen och barnen kommer i kläm eller far illa.
Anja Danmark
04-11-2011, 07:17
Nej - jeg holder ikke jul, så det bliver en grufuld tid igen i år med jul og ikke mindst julemusik alle vegne...
Det er ikke af religiøse årsager - jeg gider bare ikke være en del af det hysteriske forbrugsorgie.
Julemaden er god - men alt det andet, nej tak!
Nej jag ser inte alls fram emot jul, tycker inte om något med den och allra minst julmaten.
malcolm
04-11-2011, 07:23
Nej, jag ser inte fram emot julen och faktum är att jag tröttnat på julmaten så inte ens en skinka kommer jag att köpa/laga, detta blir första julen efter mammas bortgång och det blir som vilken annan helg som helst tillsammans med sonen eftersom döttrarna kommer att fira på annat håll. Kommer förmodligen att köpa någon liten klapp till sonen men i övrigt får allt annat vara.
Natur liv
04-11-2011, 08:05
Jag ser fram emot julen, men just julafton kanske inte blir den viktigaste. Antagligen blir det som vanligt lite utspritt firande, så att man får chansen att träffa släkten någon gång i alla fall. Maten och umgänget är det roliga, det där med julklappar är inte speciellt viktigt tycker jag.
Trist i år när det inte blir så många lediga dagar från jobbet, både jul och nyår är ju på helgen.
Aqvakul
04-11-2011, 08:09
Nja, det kan vara lite småmysigt i mindre portioner..
herkules
04-11-2011, 08:41
jag älskar julen och allt som hör till den så ja, jag ser fram emot julen. massor!
Gossen Ruda
04-11-2011, 08:49
Tidigare såg jag fram mot julen pga all ledighet, nu när jag är permanent ledig kan det kvitta. Har slutat fira jul.
*Stintan*
04-11-2011, 08:55
Nej jag firar inte jul numera så paniken och kommersen överlåter jag åt andra. Några ljusstakar bara som lyser upp i mörkret. Mat ska man ju ändå ha så det kanske blir en skinka som man kan göra mycket av och så gillar jag glögg (den hemgjorda var jättegod). Annars är juldagarna här som vilka andra dagar som helst dvs ingen skillnad på röda och vita.
Krolliljan
04-11-2011, 08:58
Jag ser fram emot julen. Jag är ju en av dem som börjar julpynta tidigt. Det gör december lite ljusare tycker jag. Här hemma har vi julstämning i en månad. JUlklappar och julmat kan jag vara utan men att ha det pyntat gör att jag står ut fram till januari. Sen ska jag bara ta mig till februari. Sen börjar det ljusna och sen kan jag så mina fröer.
Natur liv
04-11-2011, 09:02
Jag gillar att LJUSPYNTA. Däremot kan jag hoppa över all JULPYNT i övrigt. Det får andra familjemedlemmar sköta om de vill ha sånt.
Skruttis
04-11-2011, 09:16
CITAT (Krolliljan @ 04-11-2011, 08:58)  Jag ser fram emot julen. Jag är ju en av dem som börjar julpynta tidigt. Det gör december lite ljusare tycker jag. Här hemma har vi julstämning i en månad. JUlklappar och julmat kan jag vara utan men att ha det pyntat gör att jag står ut fram till januari. Sen ska jag bara ta mig till februari. Sen börjar det ljusna och sen kan jag så mina fröer. Jag gör precis som du Krolliljan. Jag hatar vintern och tycker att julstämning hela december kan lätta upp det hela lite. Lite julmat däremot får det bli.
I år kommer varje svensk i genomsnitt att köpa klappar för drygt 6.000 kr. Tur man inte tillhör den kategorin. Men lite god mat o juleljus lättar alltid upp en mörk årstid. Men inte saknar jag julen när den är över. När det nya året inträder börjar det klia i fröfingrarna och nästa jul är långt borta.
Eva i Skåne
04-11-2011, 15:19
Jag tycker det ska bli roligt med julen. Ser fram emot att pynta i lägenheten där det blir första julen i år. Sen blir det inte alls så mycket som förr när när barnen var små, men lite mys, kakbak och annat vill jag allt ha. Dock hade jag gärna skippat julklapparna, men vissa i familjen kan inte tänka sig det
Meriona
04-11-2011, 18:27
Jag längtar till julen, säger som Eva, första julen i nya lägenheten, det ska bli kul! Jag spyr däremot på julklappshysterin, här blir det inget sånt, nån liten sak till sonen bara. Inte heller en himla massa julmat, vi satt och funderade på vad vi är mest noga med på julbordet och det är sånt man kan äta när som helst, nämligen prinskorv och köttbullar och som sonen tillade med kraft "POTATIS får vi inte glömma". HIhi, det bor visst en liten Håkan i den ungen....
merlin68
04-11-2011, 18:54
CITAT (gnon49 @ 04-11-2011, 12:19)  I år kommer varje svensk i genomsnitt att köpa klappar för drygt 6.000 kr. Tur man inte tillhör den kategorin. Men lite god mat o juleljus lättar alltid upp en mörk årstid. Men inte saknar jag julen när den är över. När det nya året inträder börjar det klia i fröfingrarna och nästa jul är långt borta. 6000 spänn  Det är ju inte klokt!!! Ser inte heller fram emot julen direkt men gillar god mat, julgodis och kakor och ledighet med långa sovmorgnar Min julfavorit är julgranen som hos oss är en äkta nyhuggen vanlig skogsgran som pyntas av hela familjen kvällen innan julafton.
Meriona
04-11-2011, 19:08
Jag köpte förresten Alladin "Special edition" igår, bara mörk choklad. Ser fram emot att smaka på denna när det närmar sig julen.
Eva i Skåne
04-11-2011, 19:12
CITAT (Meriona @ 04-11-2011, 19:08)  Jag köpte förresten Alladin "Special edition" igår, bara mörk choklad. Ser fram emot att smaka på denna när det närmar sig julen.  Ojojoj. Jag hade aldrig kunnat köpa en chokladask NU för att ha till jul. Här är vi oroliga för att den ska bli gammal och äter upp direkt
Meriona
04-11-2011, 19:14
CITAT (Eva i Skåne @ 04-11-2011, 19:12)  Ojojoj. Jag hade aldrig kunnat köpa en chokladask NU för att ha till jul. Här är vi oroliga för att den ska bli gammal och äter upp direkt  Jag gömde den bakom ett flingpaket!
CITAT (Meriona @ 04-11-2011, 19:14)  Jag gömde den bakom ett flingpaket! Det var bra att du skrev var godiset finns.
*Stintan*
04-11-2011, 19:20
CITAT (Meriona @ 04-11-2011, 19:14)  Jag gömde den bakom ett flingpaket! Optimist
Meriona
04-11-2011, 19:23
Ha jag äter inte flingor så jag behöver inte se den om jag inte vill.
Eva i Skåne
04-11-2011, 19:25
Flingorna är sonens då? Är inte han gottegris?
Meriona
04-11-2011, 19:27
Han är både chokladgris och flingoman.  Jag är marsipangris.
CITAT (Meriona @ 04-11-2011, 19:27)  Han är både chokladgris och flingoman.  Jag är marsipangris. Förr om åren tyckte jag det var gott med marsipan. Nu smakar den bara sött. Antingen är det jag eller marsipanen som förändrats. Eller så har jag köpt något billigt kanske, snål som jag är.
Meriona
04-11-2011, 21:02
Troligen Gnon, det finns ingen marsipan som är så god som Anthon Bergs Marcipanebröd......
merlin68
04-11-2011, 22:57
Knäckäpplen ser jag fram emot och struvor och brända mandlar
Eva i Skåne
04-11-2011, 23:03
CITAT (Meriona @ 04-11-2011, 21:02)  Troligen Gnon, det finns ingen marsipan som är så god som Anthon Bergs Marcipanebröd...... Instämmer Knäckäpplen ser jag fram emot och struvor och brända mandlar tummenupp.gifGör du detta själv Merlin eller köper färdigt?
merlin68
04-11-2011, 23:08
Hemlagad:) Blir ju också mycket billigare, brända mandlar exempelvis är jättedyra om man köper dem i små strutar på julmarknaden. Vi är ju en rätt stor familj med tre ungdomar/vuxna "barn" samt deras respektive så det går år många påsar mandlar varje jul
Ugglemormor
05-11-2011, 12:22
Näe, jag blir bara trött att läsa om godsaker ... men är inte emot dem, men vi trodde att vi får vara ensamma över julen, men nu kommer dottern med sina 2 katter hit, så det blir att försöka att fixa något som hon vill och dock blir det så att hon tar komandot i köket .......  men det är hon ju så bra på .... Då blir det att ta medicin för allergi och ta hand om de små? liven.... den ene är jättestor, men den lille är jag mer kopis med .... han är ju naken .......
mamamaggan
05-11-2011, 14:55
Det bästa med julen är att man tar sig tid och verkligen träffas . Det sämsta är all hemsk mat och hysterin kring allt som man " måste " göra. Gillar inte pyntet eller ljusen heller . För mig gör ljusen att mörkret blir mörkare . Hatar överhuvudtaget " måsten" , man gör väl som man själv vill fast naturligtvis utan att förstöra för närmaste omgivningen. Vad är det med dessa " måsten " ? Vad ska hända om vi struntar i dem ? Ska månen ramla ner och solen slockna ? Köper julklappar till min brors barnbarn , böcker och experimentlådor , men de får dem inte förrän till påsk . Annars drunknar de i grejer till jul men nu får påskharen komma med dem i stället eftersom tomten inte kunde få med allt. Filip , 5 år , har kommit på hur det går till . " Tomten och påskharen bor grannar "!!
Huggorm
05-11-2011, 15:06
Jag ser fram emot julen eftersom nästa år börjar sedan, men själva julen kunde egentligen kvitta
*Stintan*
05-11-2011, 15:30
Jag tycker att det är jul alldeles för ofta
Myosotis
05-11-2011, 17:08
Jag ser fram emot julen, men inte så att jag inte kan vänta utan nu vill jag först njuta av november och sedan advent innan julen kommer. Konstigt att så många sätter likhetstecken mellan julklappshysteri och jul. Det viktiga med julen tycker jag är den mysiga kvällen under julgranen med mina föräldrar, att det är lugnt och alldeles tyst, tv och dator är avstängda, ingen ringer, inga bilar kör förbi, bara levande ljus och tid för varandra. Maten kan kvitta men julkakor och mandariner måste man ha.
*Stintan*
05-11-2011, 17:13
CITAT (Myosotis @ 05-11-2011, 17:08)  Jag ser fram emot julen, men inte så att jag inte kan vänta utan nu vill jag först njuta av november och sedan advent innan julen kommer. Konstigt att så många sätter likhetstecken mellan julklappshysteri och jul. Det viktiga med julen tycker jag är den mysiga kvällen under julgranen med mina föräldrar, att det är lugnt och alldeles tyst, tv och dator är avstängda, ingen ringer, inga bilar kör förbi, bara levande ljus och tid för varandra. Maten kan kvitta men julkakor och mandariner måste man ha. Är det inte jobbigt att sitta under granen?
Myosotis
05-11-2011, 17:20
CITAT (*Stintan* @ 05-11-2011, 17:13)  Är det inte jobbigt att sitta under granen?  Nej det är mysigt! Där sitter jag ganska länge efter jul också  Fast mina föräldrar brukar sitta i soffan.
Huggorm
05-11-2011, 17:32
CITAT (Myosotis @ 05-11-2011, 17:20)  Nej det är mysigt! Där sitter jag ganska länge efter jul också  Fast mina föräldrar brukar sitta i soffan. Är det inte jobbigt när barren börjar torka och lossna?
Myosotis
05-11-2011, 18:29
Jo då får man flytta sig eller kasta ut granen.
Älskar och ser fram emot julen ... köper klappar för minst sex - sjutusen kr samtidigt som jag inget önskar till mig själv ... har ju allt.
Huggorm
05-11-2011, 23:21
CITAT (Meriona @ 04-11-2011, 19:08)  Jag köpte förresten Alladin "Special edition" igår, bara mörk choklad. Ser fram emot att smaka på denna när det närmar sig julen.  Det bästa med mörk choklad är att den räcker mycket längre än vanlig ljus
Nä hä inte vågar man köpa choklad nu !rätt vad det är så blir man ju godissugen då ryker allt godis  : jag har försökt att släppa på alla dessa krav hur man ska vara vad man ska göra osv !viktigast är väl att man unnar sig att ha det gott och njuta av julhelgen och fden är jäkligt kort i år .Ska i alla fall salta min egen skinka med ben och baka mitt slagbröd koka min älgtunga och göra min rödbetsallad OCH om jag får lust bakar jag julbullar
Föredrar "firande" på nyår framför jul. Min mamma jobbade skift när jag var liten och ibland fick hon jobba på julafton. Jag minns dessa julaftnar-utan-mamma, som väldigt befriande. Bara jag och pappa ... Vi gjorde lite vad vi ville, mysigt ...
Som vuxen har jag också alltid jobbat skift och då finns det 2 alternativ, jobba jul ELLER nyår. Jag har valt jul de sista 15 åren ... När sonen (dvs makens) var en liten skrutt och firade jul hos oss vartannat år, så kände jag faktiskt att de 2 tillsammans hade det rätt mysigt på julafton UTAN mig, lite "kvalitetstid", så att säga, precis som jag själv och min pappa.
Nu är sonen snart 22, så varken han eller maken behöver mig för att få julstämning; jag fixar lite småvarmt och ett flak julöl, så klarar de sig utmärkt !!
Jag gillar inget julpynt, men fönsterbelysning måste jag ha, men det behöver inte vara julbelysning egentligen ... Mysigt att komma hem i mörkret och se att det lyser i fönstren. Upplyst utegran eller annat träd/buske är fint, men vi har inte haft någon hitintills. Kanske i år ?
Myosotis
06-11-2011, 10:39
*Stintan*
06-11-2011, 14:28
CITAT (Myosotis @ 06-11-2011, 10:39)  Ja precis!
Vad är skrämmande i det? Jag har stor familj och älskar att ge presenter ... också under övrig tid om året.
Natur liv
07-11-2011, 06:36
CITAT (netha @ 06-11-2011, 20:49)  Vad är skrämmande i det? Jag har stor familj och älskar att ge presenter ... också under övrig tid om året.  Det är inte skrämmande, men för mig skulle det vara otänkbart att köpa presenter för så mycket pengar. Pengarna finns inte helt enkelt.
malcolm
07-11-2011, 07:47
CITAT (netha @ 06-11-2011, 20:49)  Vad är skrämmande i det? Jag har stor familj och älskar att ge presenter ... också under övrig tid om året.  Har man råd så är det väl upp till var och en.
*Stintan*
07-11-2011, 08:14
Undrar vad det är man försöker köpa sig om man lägger så stora pengar på presenter och julklappar I min familj värdesätter vi annat högre så för mig är julklappshysterin obegriplig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|