Hej!
Har en Väderkvarnspalm sedan tre år tillbaka som ser ut att må bra, men den växer otroligt långsamt. Misstänker att krukan är för liten, och undrar om man ska plantera om den nu innan vintervilan eller om det är bättre att göra det i t ex april innan man ställer den utomhus?
Väderkvarnspalm 2010 08 12
Jag undrar också hur mycket och när man ska beskära den (ta bort de lägsta plymerna) samt om det över huvudtaget påverkar tillväxten på höjden?
Ska den planteras om regelbundet eller ska den stå i samma jord år efter år?
Palmen är placerad på en skyddad uteplats i söderläge (Växtzon II), och står i en kruka som på insidan är klädd med ett tillskuret liggunderlag till skydd mot kyla samt massor med Leca i botten av krukan för att fylla upp på höjden. Jag börjar misstänka att liggunderlaget förminskat krukan lite väl mycket, och den behöver mer plats för rötterna. Kan det stämma?
På vintern har den stått i uterummet som är oisolerat, men vi har tänt en "ljusslang" virad runt krukan när det varit som kallast. Uterummet har varit nere i kanske -15 korta perioder. Jag tror att den fått en "rejäl" vintervila.
Det kommer några nya plymer varje år, men det gör kanske bara 3 cm på den totala höjden per år. Den har fått organisk näring ibland under växtperioden.
Har förstått att jag istället för organisk näring ska ge Blåkorn eller Citrusnäring, alt hitta något med extra Järn. Rådet vi fick där vi köpte palmen var bara att den skulle ha "näring", men bevisligen gör vi inte helt rätt någonstans och näringen kan ju vara en faktor.
Råd kring omplantering och beskärning emottages tacksamt!