Jag har erfarenhet av senhöst-sådd av perenner. Varför man ska först så inne och låta sådden stå 1-2-3 dagar, är att fröerna ska fuktas och *vakna till* litegrann, men inte börja växa, och sen ställs de kallt. Det är bara då som köldbehandlingen ger effekt. Köld- och annan behandling som befrämjar groende, kallas f.ö. stratifiering. Googlar du på det, får du många knep.
Jag sådde mina perenner i små såkrukor i november, satte ut dem i en bokhylla på täckt altan efter några dagars start inne, såg till att de var rejält fuktiga, täckte med fiberduk och lämnade åt sitt öde över vintern. De frös ju till isklumpar. På våren fick man kolla så de inte torkade ut. Sen började de gro så småningom när solen började värma.
Den största nyttan med köldbehandlingen och utomhussådden tycker jag är det faktum att sådderna inte tar plats inomhus under lampor. En nackdel är att det går väldigt långsamt. För mig grodde plantorna sakta under första våren, jag omskolade dem mitt i sommaren, planterade i en pallkrage under hösten, och först våren därpå till slutgiltig växtplats. T.ex. aklejor blommade inte under andra sommaren heller, jag väntar nu på nästa säsong. Men för mig gör det ingenting, jag kan gärna vänta något år. Glädjen är desto större sen när de blommar.
--------------------
/// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika. Och mitt kostval är vegg.
|