|
Jag har fått tips i en annan tråd om låga sensommarblommande perenner att ha i en nygrävd, stenig rabatt.
Som jag skrev där är jag själv i första hand grönsaksodlare, har inte testat att fröså perenneer förut. Jag har dessutom mkt ont om plats under mina lysrör i vinter/vår -där måste mina grönsaker få "första tjing".
Men om jag förstått det hela rätt funkar det att så inne under vintern, sätta ut krukorna efter något dygn, och sedan se till att de inte fryser eller torkar ut.
Finns det ngn anledning till att inte starta nu? Det är +10-12 på dagarna och kryper ned mot nollan på nätterna (zon 1-2)
Jag undrar mer egentligen: Varför ska man så inomhus och vänta något dygn innan ,man ställer ut?
Och varför är det så många (i alla fall bland mina vänner) som inte lyckas särskilt bra med den här typen av odling - är det några knep som ska till eller vad är det som brukar gå snett?
Eftersom den yta jag ska täcka är hyfsat stor, skulle jag ju vilja få fram rätt många plantor, kanske 20 av varje art, kanske 3-4 arter.
tips, råd, erfarenheter och funderingar mottages tacksamt
Irene_L
07-11-2011, 18:51
Jag skulle inte så nu eftersom det är så varmt och då är risken stor att dom hinner gro nu och sen kommer kylan och då klarar sig inte de små grodderna.
Att sådden ska stå inne ett dygn är nog för att fröerna ska dra åt sig lite fukt innan dom ställs ut.
När man ställer ut sådderna så här får man sen passa dom så dom inte torkar ut sen när vårsolen kommer. Jag brukar så mina perenner i januari-februari. ........ ser nu att du skrivit så här: "sedan se till att de inte fryser eller torkar ut." Att sådden fryser gör inget.
Eva 33c
07-11-2011, 20:14
Jag som bor i zon 5 har precis sått en del perenner/buskar som ska stå ute till våren. De är alla sådda i krukor med såjord och står skyddat mot slagregn och nyfikna djur, med fiberduk över för att slippa alltför mycket ogräsfrö att hitta dit och gro. Men den största sådden av perenner sker i jan-mars, och det beror på att det är först i nov-dec som det går att köpa av årets frö från många firmor. Största faran för utesådder är nog att de torkar ut när våren kommer, det kan gå fort en solig dag. Men om jag vet att en viss sort inte behöver kyla för att gro väntar jag med sådd till april-maj, även då ute. Då blir inte "risktiden" så lång. Så kolla upp om det du ska så verkligen behöver en kallperiod.
Jag har erfarenhet av senhöst-sådd av perenner. Varför man ska först så inne och låta sådden stå 1-2-3 dagar, är att fröerna ska fuktas och *vakna till* litegrann, men inte börja växa, och sen ställs de kallt. Det är bara då som köldbehandlingen ger effekt. Köld- och annan behandling som befrämjar groende, kallas f.ö. stratifiering. Googlar du på det, får du många knep.
Jag sådde mina perenner i små såkrukor i november, satte ut dem i en bokhylla på täckt altan efter några dagars start inne, såg till att de var rejält fuktiga, täckte med fiberduk och lämnade åt sitt öde över vintern. De frös ju till isklumpar. På våren fick man kolla så de inte torkade ut. Sen började de gro så småningom när solen började värma.
Den största nyttan med köldbehandlingen och utomhussådden tycker jag är det faktum att sådderna inte tar plats inomhus under lampor. En nackdel är att det går väldigt långsamt. För mig grodde plantorna sakta under första våren, jag omskolade dem mitt i sommaren, planterade i en pallkrage under hösten, och först våren därpå till slutgiltig växtplats. T.ex. aklejor blommade inte under andra sommaren heller, jag väntar nu på nästa säsong. Men för mig gör det ingenting, jag kan gärna vänta något år. Glädjen är desto större sen när de blommar.
Tack för era snabba och kloka svar, jag börjar begripa!
Men en fråga till: Jag som odlar i södra bohuslän har ju ännu en väldigt varm höst, som jag skrev tidigare går temperaturen nog upp till 10-11 grader på dagarna, och ligger nu runt 3-4 plusgrader på nätterna. Finns det med en sådan temp. risk att de skulle börja gro om jag satte igång nu?
varför jag är ivrig beror lite på att jag åker fram och tillbaka till sommarstället, där jag odlar, och skulle vilja "få gjort" så mycket som möjligt medan jag är på plats.
CITAT (EKLO @ 07-11-2011, 20:39)  Men en fråga till: Jag som odlar i södra bohuslän har ju ännu en väldigt varm höst, som jag skrev tidigare går temperaturen nog upp till 10-11 grader på dagarna, och ligger nu runt 3-4 plusgrader på nätterna. Finns det med en sådan temp. risk att de skulle börja gro om jag satte igång nu? Det är väl det som är risken, och många i södra Sverige sår först i januari då det är mindre risk för 10-gradig värme. Just nu har ju även vanliga blommor börjat blomma om, och en del har t.o.m. fått smultron i november, det bevisar att det är för varmt för årstiden. Men du måste kanske våga chansa. Testa, och så bara hälften av fröna nu, se vad som händer. Vänta till januari med resten. Eller kan du inte åka till ditt sommarställe i januari?
Jo, jag kan säkert ge mig till tåls till januari, det verkar bäst att göra det.
Den andra frågan då - vet ni varför många "misslyckas" med sina perennsådder, det verkar (av mina inte så "proffsiga" vänner) som om man får räkna med att det kanske bara blir bra plantor av hälften eller mindre av dem man sår och ställer ut? Eller har de bara haft otur/glömt vattna på våren?
Jag satte lite fröer i oktober, det var för tidigt... några grodde. Som tur var hade jag satt i byttor, så de får stå på min frostfria balkong över vintern, förhoppningsvis överlever groddarna och resten kan gro till våren.
Tänker sätta resten av fröerna i pallkragar när SMHI säger temperaturerna tänker börja dala, jag har inte plats inne. Jag räknar med att förlora en del till fåglar och möss och vårtorka, men några borde väl klara sig tycker jag.
Eva 33c
07-11-2011, 21:28
Just därför, pga risken för att det gror före vintern, är det bra att kolla upp om sorterna verkligen behöver en kallperiod eller inte, innan man sår på hösten. För det är väldigt många perenner som gror direkt utan behov av kyla.
CITAT (EKLO @ 07-11-2011, 20:51)  Den andra frågan då - vet ni varför många "misslyckas" med sina perennsådder, det verkar (av mina inte så "proffsiga" vänner) som om man får räkna med att det kanske bara blir bra plantor av hälften eller mindre av dem man sår och ställer ut? Eller har de bara haft otur/glömt vattna på våren? Det är så jättemånga saker som man inte har full koll på när man sår ute; temperatur, fuktighet, torka, ljus... så det går inte att säga varför det gror så lite. För mig grodde också bara ca hälften eller mindre. Men med detta i minnet, så kan man ju så större antal frön, så att man ändå får en del plantor. Ja just det, en orsak kan ju också vara att de gror före kölden, och dör därmed. Man hinner inte upptäcka detta, eftersom de kanske aldrig visar sig ovan jord, grodden dör under ytan. Jag anser att det ändå är VÄRT besväret, eftersom jag inte heller har någon plats att så perenner inne.
Tack för era svar och erfarenheter!
Krolliljan
08-11-2011, 06:28
Jag har inte heller plats att så perenner inne,så jag brukar så mina i april i små miniväxthus av plast. Det har fungerat jättebra t o m med aklejor. Endast krolliljor har jag sått tidigare ( i februari)och då låtit stå utomhus i två veckor och sedan tagit in dem i fönstret till i april då de fått sälla sig till den andra frösådden.
Aklejor är ju perfekta att höstså, väldigt många av dem behöver stratifieras men dock inte alla. Och RitRat, aklejor brukar normalt inte blomma det första året så det är inget som har gått galet. Bra inlägg du skrev, förresten!
Fördelarna med höstsådd är ju att man slipper tränga ihop allt med sådderna inomhus och de som klarar detta slipper man krångla med stratifieringen och ha krukor i kylskåpet. Ofta brukar de höstsådda vara lite senare i starten men å andra sidan så blir de ofta kraftigare och tåligare.
Så klarar de hösten och våren (vintern i sig är ju inte problemet) så får man robustare plantor men dock lite senare. Har man inte bråttom så är det ju en jättebra idé att höstså. Och som de andra var inne på, varför inte höstså några fröer och sedan förkultivera ytterligare några till av samma sort? Då garderar man sig ju och samtidigt så sparar man lite plats på förnsterbänken eller under ljusrampen.
varghem
08-11-2011, 20:29
Jag höstsår allt, brukar så direkt när fröna släpper från plantan. Är ju så självsådder kommer. Har inte haft alltför mycket svinn på det viset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|