Jag skaffade en kolonilott i våras och är nybörjare på det här. Jag lät någon fräsa mina land för jorden var rätt så tung att arbeta med, har senare insett (och fått höra) att den är rätt så slut (jorden i växthuset är mycket "mjukare" och lättare att jobba med t ex!) så det blir till att köpa in jord o jordförbättring o så men mitt största dilemma är just nu är att landen har blivit igenväxta av ogräs och att det är så pass mycket och ganska stora land så det blir svårt att göra allt för hand.
Jag kommer att göra nya odlingsbäddar av brädor (eller om någon har något annat bra ekonomiskt alternativ?) för att få bättre dränering för en del land blir väldigt blöta när det regnar mycket med vatten som ligger kvar och lerigt blir det. De gamla plankorna tog jag bort eftersom de antingen var ruttna eller hade flyttat på sig så att man inte kunde gå i gångarna.
Finns det något alternativ eller är det bara plocka för hand o dra upp alla rötter för hand som gäller?
Har dessutom ett stort land med grönmynta (samt en del ogräs) och jag vill minska ner det till hälften eller mindre i storlek men att dra upp alla dessa rötter är ju verkligen inte lätt.
Jag vill verkligen inte ge upp och sälja, att ha kolonilott eller trädgård att odla i är ju något jag har drömt om sen jag var tonåring...
Jag skulle vilja göra om en del av ytan där det är ogräsfyllda land just nu till att ha bärbuskar, bl a Gojibär och lite annat och ha något till fruktträd (har ett plommonträd) och ha ytor där jag kan ställa chiliplantor och tomatplantor i kruka (hinkar) eftersom chili och tomat är något jag väldigt gärna vill satsa på.
Tyvärr är växthuset rätt så litet och jag har inte tillstånd att göra det större eller bygga ett till.
Inga fler byggnader av någon form som är högre än 1m är tillåtet alltså går drivbänkar bra och pallkrageväxthus.
Hoppas att någon vänlig själ kan ge mig lite råd omkring detta.
Chiliälskare i Göteborg. Nätbutik AromaJohanna.se