När rådjuren hade fejat sönder mitt ginkoträd (kronan av nedbruten och stammen utan bark!) försökte jag rädda slamsorna som var kvar. Jag tog flera kvistar och klippte "rent" dem (så det var fina bitar utan avbrutan ändar), stack ned i en kruka med jord och satte en stor plastpåse över. Det här var på sensommaren, till vintern satte jag in krukan under huset, i krypgrunden, för vinterförvaring. Till våren tog jag fram krukorna igen och rätt som det var kom det löv på någon kvist. När de vuxit till sig ordentligt flyttade jag den till en egen kruka och nu är det ett miniträd, men det har väl tagit tre år från sticklingstillfälle till kraftigt växande planta.
Jag har också en stor blommande Malva som inte är härdig här, köpt i England. Den vinterförvaras under huset, men en vår möglade stammen och plantan dog. Efter det är jag noga och tar flera sticklingar, så jag har alltid nya plantor på tillväxt. Den tar sig jättelätt! Jag klipper av lite kvistar, tar bort så gott som alla löv, sticker ned i en kruka med fuktig jord och väntar. På en sommar kommer det nya blad och den sätter igång att växa!
Det är olika lätt med olika växter, men jag skulle nog sätta kvistar i jord i krukor och ställa undan dem för vinterförvaring och inte försöka "vända året" genom att få lövfällande växter att grönska nu. De du har - plantera och ställ undan. I vår - gör om det du nu gjort, så ska du se att det går bra!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|