CITAT (foxylejdy @ 09-11-2011, 12:07)

Hej!
Är det någon som vet var man kan köpa frö till Peter pepper?
De ser så roliga ut, skulle vilja prova att odla dem..
Sparade en Jamaican Bell i somras som numera bor inne på fönsterbrädan, den har skjutit iväg nu och fått flera blommor.. Ska man ta bort dem?
Den står lite varmt tyvärr, har ingen annan möjlighet att förvara den..
Frön av Peter's pepper brukar ofta finnas bl a på Tradera.
Jag vet inte om det är rätt men det är samma sak hos mig fast nästan alla mina har stått inne hela tiden men jag låter dem vara och blomma om de vill och handpollinerar när jag kommer ihåg det och då blir det ofta frukt av det som jag tacksamt tar emot så jag får fortfarande någon frukt då och då.

CITAT (sroman @ 09-11-2011, 12:19)

jag har precis skaffat ett växthus 6 kvadrat
så nu har jag planer på att odla även lite chili
När skall jag börja plantera mina fröer som jag nyligen köpt.
Jag hörde att man skall plantera tidigt på våren. men kan man starta tidigare för att ha lite större plantor när våren kommer?
ser fram emot lite råd från er erfarna chili odlare.
/porter
Ja, du kan antingen plantera i början av mars eller om du har någon form av växtbelysning så kan du antingen plantera i januari för att få ett rejält försprång - eller rentav redan nu det gjorde jag för ca två veckor sen men kommer att plantera mer i januari.
Det beror ju lite på hur mycket och hur mycket plats du har för de små plantorna innan de kan flytta ut och så måste de få extra belysning för att inte bli krokiga och gängliga om du planterar under vintern då det är för lite sol.
Jag har mina sådder och småplantor i ett tomt akvarium med flera akvariumlysrör över, det mår de bra av och så blir det enkelt att ha en fuktig luft där som de gillar och att spreja dem med vatten så gott som varje dag.
Redigerat av AromaJohanna: 09-11-2011, 12:58
Chiliälskare i Göteborg. Nätbutik AromaJohanna.se