CITAT (RibesRubusVitis @ 09-11-2011, 13:05)

Låt mig försäkra att svaret om gelatin var allvarligt menat. Koppla det gärna till debatten om curlingföräldrar. Det måste finnas en gräns för omgivningens tid/lust/intresse att ställa upp på telningarnas personliga nycker. Hade du skrivit att sonen inte tål gelatin, skulle det självklart respekteras.
Av samma skäl skulle jag t ex inte anskaffa ritualslaktat kött bara för att en gäst kunde tänkas kräva sådant.
Man kan vägra att laga något vegetarisk, men man kan inte lura någon att en rätt är vegetarisk om den inte är det. Vad skulle det vara för slags föräldrar som ljög för sina barn?!! Om man nu tycker att gelatin är äcklig måste man kunna lita på att det inte finns i det man ska äta. Det är väl bättre att avstå från maten frivilligt än att bli lurad som du föreslår, jag tycker det skulle vara extremt kränkande. Personligen bryr jag mig inte om just gelatin, det kan jag äta fast jag är vegetarian, men när det gäller buljong t.ex. kräver jag ett ärligt svar på frågon om maten är lagad med grönsaksbuljong. Inga som helst krav att få någon specialrätt lagad, bara rätten att välja själv.