Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vegetarianer här?, Använder ni agar agar och hur ?
          mamamaggan
          Inlägg 08-11-2011, 23:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Skulle göra fromage på passionsfrukt till en tårta. I receptet stod det gelantinblad men vi skulle använda agar agar i stället på grund av att bl a vår son är vegetarian.

Någon här som provat ? Vi fick inte till någon fromage fast vi följde anvisningarna på paketet.

Hur gör ni ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          RibesRubusVitis
          Inlägg 09-11-2011, 13:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

Låt mig försäkra att svaret om gelatin var allvarligt menat. Koppla det gärna till debatten om curlingföräldrar. Det måste finnas en gräns för omgivningens tid/lust/intresse att ställa upp på telningarnas personliga nycker. Hade du skrivit att sonen inte tål gelatin, skulle det självklart respekteras.
          Av samma skäl skulle jag t ex inte anskaffa ritualslaktat kött bara för att en gäst kunde tänkas kräva sådant.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 10-11-2011, 08:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (RibesRubusVitis @ 09-11-2011, 13:05) *
          Låt mig försäkra att svaret om gelatin var allvarligt menat. Koppla det gärna till debatten om curlingföräldrar. Det måste finnas en gräns för omgivningens tid/lust/intresse att ställa upp på telningarnas personliga nycker. Hade du skrivit att sonen inte tål gelatin, skulle det självklart respekteras.
          Av samma skäl skulle jag t ex inte anskaffa ritualslaktat kött bara för att en gäst kunde tänkas kräva sådant.

Man kan vägra att laga något vegetarisk, men man kan inte lura någon att en rätt är vegetarisk om den inte är det. Vad skulle det vara för slags föräldrar som ljög för sina barn?!! Om man nu tycker att gelatin är äcklig måste man kunna lita på att det inte finns i det man ska äta. Det är väl bättre att avstå från maten frivilligt än att bli lurad som du föreslår, jag tycker det skulle vara extremt kränkande. Personligen bryr jag mig inte om just gelatin, det kan jag äta fast jag är vegetarian, men när det gäller buljong t.ex. kräver jag ett ärligt svar på frågon om maten är lagad med grönsaksbuljong. Inga som helst krav att få någon specialrätt lagad, bara rätten att välja själv.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Cacki
          Inlägg 10-11-2011, 08:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Myosotis @ 10-11-2011, 08:17) *
          Man kan vägra att laga något vegetarisk, men man kan inte lura någon att en rätt är vegetarisk om den inte är det. Vad skulle det vara för slags föräldrar som ljög för sina barn?!! Om man nu tycker att gelatin är äcklig måste man kunna lita på att det inte finns i det man ska äta. Det är väl bättre att avstå från maten frivilligt än att bli lurad som du föreslår, jag tycker det skulle vara extremt kränkande. Personligen bryr jag mig inte om just gelatin, det kan jag äta fast jag är vegetarian, men när det gäller buljong t.ex. kräver jag ett ärligt svar på frågon om maten är lagad med grönsaksbuljong. Inga som helst krav att få någon specialrätt lagad, bara rätten att välja själv.

tummenupp.gif
          Dessutom förstår jag inte, att om man nu vill bjuda hem någon och är villig att ta på sej besväret att bjuda de övriga på mat, varför det inte skulle gälla vegetarianer också.
          De gånger det sker hemma hos oss, tar inte vegetarianerna illa upp ett dugg om jag ringer och ber om råd om det är något jag känner mej osäker på.
          Har t.o.m hänt att vederbörande kommit hit och hjälpt mej med maten innan övriga gäster kommit och vi har fått en väldigt trevlig stund tillsamans vid grytorna.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera

Inlägg i den här tråden
          mamamaggan   Vegetarianer här?   08-11-2011, 23:00
          RibesRubusVitis   Använd gelatin. Vegetarianer tar ingen som helst s...   08-11-2011, 23:11
          Myosotis   Använd gelatin. Vegetarianer tar ingen som helst s...   09-11-2011, 11:07
          mamamaggan   :thumbdown: Vilken dum kommentar. Jag har använt...   09-11-2011, 16:08
          mamamaggan   Tar skada ? Nu är det så att vår son , och även an...   09-11-2011, 03:40
          *Stintan*   Du kan använda Dansukker Gelésocker Multi som inne...   09-11-2011, 04:51
          mamamaggan   Tack snälla du ! Den sidan liggar nu som fav...   09-11-2011, 04:52
          Azur   Det är stor skillnad på agar och agar. Första märk...   09-11-2011, 11:15
          Myosotis   Jaså det var ju intressant. Var köper ni agar-agar...   09-11-2011, 11:21
          Gossen Ruda   Låt mig försäkra att svaret om gelatin var allvarl...   09-11-2011, 13:10
          Meriona   Låt mig försäkra att svaret om gelatin var allvarl...   09-11-2011, 13:42
          *Stintan*   Låt mig försäkra att svaret om gelatin var allvarl...   09-11-2011, 13:48
          mamamaggan   Låt mig försäkra att svaret om gelatin var allvarl...   09-11-2011, 15:59
          Rihane   Hittade agar-agar på Ica-Maxi.   09-11-2011, 13:47
          merlin68   Jag äter inte kött och använder den vegetabiliska ...   09-11-2011, 14:36
          merlin68   mammamaggan, här finns listor på mat som är helt f...   09-11-2011, 16:34
          Överbölingen   Någon gång i början på 20 hundratalet hade jag en ...   09-11-2011, 16:48
          mamamaggan   TACK! Nu är ju vår son vuxen så han håller r...   09-11-2011, 16:56
          merlin68   Samma här. Jag är den ende i familjen som inte äte...   09-11-2011, 17:09
          mamamaggan   En av mina allra närmaste vänner är vegetarian sed...   09-11-2011, 17:27
          Anma   En av mina allra närmaste vänner är vegetarian sed...   09-11-2011, 19:01
          Överbölingen   Helt OK. Vi har påsar med diverse märkta MF för en...   09-11-2011, 17:31

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 09:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon