Det går att snoppa av innan de pratat klart utan att vara oförskämd, även om det är lite jobbigt. Ofta börjar de med "Hejsan, Hejsan!" Eller "Jag söker Anna-Karin Lundberg" och i båda fallen vet jag att de jag känner (som förväntas ringa mig) inte sägar så. Jag svarar: Det låter som att du vill sälja något! Då kommer de ofta av sig lite, för de har ju ett manus att läsa ur, där förväntas inte att dem de ringer upp har frågor. Och då är jag snabb med att fortsätta: Jag är inte intresserad, hej då! Sen behöver man inte lyssna mer, har man sagt hej då kan man lägga på även om de vill prata vidare. Övning ger färdighet!
Jag har också NIX:at, men de ringer ibland. då vet jag att det är oseriösa företag. Man ska då vara snabb och skriva ned företaget de ringer ifrån, men det brukar jag glömma. Men fråga efter namn och företag, innan man pratar vidare - om man inte redan bestämt sig för att lägga på. Nu har två olika personer ringt mig på kort tid och sagt att de ringer från ett företag som gör gratis hembesök för att undersöka mina dörrlås "och se att de är säkra så mitt försäkringsbolag godkänner dem". Jag tänker att nu har tjuvarna blivit lata, de orkar inte gå runt och försöka bryta sig in längre, de sitter och ringer runt och frågar vilka hus det lönar sig att åka till. Jag har nya ytterdörrar och nya säkra lås, vilket jag sa, men ringer de igen ska jag absolut söka på företaget på datorn medan jag har dem på tråden. Det gjorde jag när jag hade ett elbolag - och tid över - på telefon. Gick in på Elskling.se och jämförde - de var inte billligast och det var ju lite roligt att få berätta vad för bättre erbjudanden jag hittade och tacka för hjälpen.
Man är mer eller mindre slav under telefonen eftersom man kan ta den med sig, skitjobbigt när det ringer såna man inte vill prata med. Och jobbigt när den som ringer inte slutar prata om man säger att man står illa till. Men övning i avsnoppning ger färdighet!
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|