Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> "tillverka" jord, till vårens planteringar
          katah
          Inlägg 17-11-2011, 21:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Jag har tillgång till mängder av löv.
          Kan man använda dessa för att tillverka bra planteringsjord för vårens omskolningar?

Man kan ju stoppa massa gräsklipp och sand i svarta säckar och det blir ---- jord över vintern.
          Kan man göra något liknande med löv?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          katah
          Inlägg 18-11-2011, 18:57
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Eklo, just så har jag gjort i år för första gången ordentligt , täckt allt med 30 cm löv!!

Jag har täckt med gräsklipp många år, men inte haft så mycket löv på hösten förr.
          Nu kom jag på att samma ställe som levererar mig ett par traktorflak gräs på vår-sommaren, kan ju leverera flera kubik löv också!
          Jag frågade och fick två bautalass!!

Så därifrån kommer min fråga om att göra eget jord till omskolningarna.
          Jag köper varje år 10 säck Hasselfors ekologiska älg-jord och tänker inte köpa något annat( köpte deras grönsaksjord två år sen och gör inte om misstaget igen, jag har inte råd att missa fina plantor! )
          Funderar varje år att tillverka eget, men blir för lat på höstkanten att samla gräsklippet i säckar....

Det där att göra jord av gräsklipp. Jag har läst att man ska blanda i sand och som sag varit för trött för att blanda något på hösten. Skulle man kunna göra blandningen med sand först på våren och bara
          packa in gräs i tät påse och låta den förmultna ensam där i påsen?

Citera
          EKLO
          Inlägg 18-11-2011, 23:16
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

CITAT (katah @ 18-11-2011, 18:57) *
          Det där att göra jord av gräsklipp. Jag har läst att man ska blanda i sand och som sag varit för trött för att blanda något på hösten. Skulle man kunna göra blandningen med sand först på våren och bara
          packa in gräs i tät påse och låta den förmultna ensam där i påsen?

Hm, om du läser lite Åke Sandstedt (heter han så?) som är den som provat sig fram och skrivit mest om sandodling, täckodling och fr a om odling i egentillverkad s sand/gräs- jord tror jag du får mer handfasta erfarenheter och råd. För mig låter ditt förslag mer som att tillverka ensilage än jord. Men ensilage bör man väl kunna använda till täckning, dock tror jag att blandningen av gräset (med sand) är en förutsättning för att det ska bli jord och inte jäst gräs.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 08:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon