De hör väl i högsta grad till saken om vinrankan kan ge så långa rötter ifall du har tänkt att plantera den i en fjuttig kruka?! Och i det här fallet måste jag säga att en kruka, oavsett hur stor den är, räcker inte till för att ge den näring som en vinplanta behöver. Och en kruka skulle jag själv aldrig plantera den i men ska du absolut ha det så gör som Ribes skrev, en högre än bred tunna. Och sedan är det inte näringen ovanfrån som gör att den trivs, det är näringen i marken, i form av mineraler, som är det viktiga så det måste du på nåt vis lösa. Vinplantor behöver en köldperiod för att ge vin. Även i de varmare länderna så finns vinter, även om det är relativt med våra vintrar.
Har du en härdig vinranka så går det alldeles utmärkt att plantera ut den nu men kan vara trögstartad i vår, har den väl tagit sig så kan du ju leda in rankorna under tak men om du tittat noga på en vinstam som varje år ger mycket druvor, och som beskärs hårt, så ser du att den är inget vidare hög, även i hög ålder och jag tror absolut inte på att den skulle överleva ett klimat där det ena sidan är varmare och på den andra sidan är riktigt kallt.
Vinplantorna VI har växer inne i ett av våra växthus, de får växa ut med sina rankor genom dörr och takfönster under sommaren och skapar samtidigt ett skuggande tak för de andra växterna i växthuset.
Redigerat av CillaM: 20-11-2011, 23:06
|