CITAT (Unn @ 28-10-2004, 11:02)
eftersom det är så mycket annat än själva blomman som spelar in för att man ska bli nöjd med en rosplantering. Bladfärg vid olika tidpunkter på säsongen, växtsätt, höjd bredd, nypon...för att nämna några faktorer. Plus att färgerna inte alltid blir exakt de samma IRL.
Så numera försöker jag trava runt i så många rosträdgårdar och planteringar jag kan, för att se de rosor jag har "på vill ha listan" in action innan jag skaffar dem.
Håller absolut med om detta. De vackra närbilderna får en ofta att tro att blomman är större än den är i verkligheten. Dessutom, den röda färgen verkar vara särskilt svår att fotografera på naturtroget sätt. En och samma ros kan ha alla möjliga röda färger på bild. Vissa rosor har en överdådig men kort blomning men står där resten av året som en ganska ful buske. etc. Min strategi är också att besöka trädgårdar för att se rosorna i verkligheten innan jag bestämmer mig för köp. Och, som jag blev varse i somras, vissa rosor hade redan blommat över, andra hade inte slagit ut. Detta är alltså något man kan roa sig med återkommande under hela sommaren. Först då får man en uppfattning om hur rosen ser ut på olika tidpunkter och hur samstämd den är med andra favoritrosor. Och så doften förstås!