Mina favoriter:
Rullrån 3dl grädde 1½dl socker ?dl vetemjöl - minns ej mjölmängd...ska prova mig fram...senare!
Kokosdrömmar 250g smör 1½dl socker 3dl kokos 4dl vetemjöl 1tsk bakpulver Rör smör+socker, tillsätt övriga ingred. Rulla valnötsstora kulor. Grädda i 175 grader varm ugn i 12 min.
Bondkakor
Sockerkringlor 250g bulldeg 150g smör 3dl vetemjöl 1tsk hjorthornssalt Rör samman deg+smör, blanda hj.salt+mjöl och rör ner i degen. Rulla fingertjocka längder, forma kringlor som doppas i socker. Grädda i 250 grader ca 8min.
Bästa Pepparkakor - receptet min mormor alltid följde 3hg smör 1kkp vatten 1kkp sirap 425g strösocker 3-4tsk kanel 1½tsk mald nejlika 1½tsk ingefära Koka upp vatten+sirap+socker+kryddor. Tillsätt smör och låt svalna. Blanda 2tsk bikarbonat med vetemjöl, rör ner detta + mera mjöl till en ganska fast, men seg deg.
Stefanskakor 2hg smör 4msk strösocker ½dl hackade hasselnötter 1dl kokos 3kkp vetemjöl. Garnering: 1½ msk röd sylt ½dl hackade hasselnötter glasyr a(2msk florsocker+lite vatten) Rör samman smör+socker, blanda i nötter+kokos, rör i mjölet, men spara lite till utbakningen. Rulla kulor, rulla dom i nöthack, gör en grop och lägg sylt däri. Grädda i 180 grader. Glasera när kakorna kallnat.)
Mors fina bullar 7dl vetemjöl 125g smör 50g jäst 2dl kall mjölk 2msk socker. Fyllning: 75g mjukt smör 3msk socker 1½tsk kardemumma 2tsk vaniljsocker Nyp ihop smör+mjöl, lös upp jästen i mjölken, blanda allt till en smidig deg. Kavla ut halva degen (ingen jäsning först), bred på fyllning, rulla ihop, skär bitar som läggs i pappersformar. Låt jäsa i 1 timme. Pensla med vispat ägg och strö ev. på lite hackad mandel. Grädda i 250 grader, 5-7 minuter.
Gräddkola, wienerkulor, Mjölkgodis (1 liter mjölk och 1 liter strösocker kokas till det håller kulprov. Häll upp i smord form - mor använder alltid stekpannan av gjutjärn - och låt kallna. Skär rutor.)
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|