CITAT (kerstin z5-6 @ 28-10-2004, 12:37)
Menar du att alborna skjuter äkta rotskott ??
Rotskott från ympade rosors ymprot - är alltid :
Annorlunda än den riktiga rosen , mattare blad , taggigare grenar "fel"antal bladpar i bladen osv
Den alba jag har (i ganska många exemplar vid det här laget) är Alba Maxima (vit bondros). Den skjuter många äkta rotskott som jag ger bort till höger och vänster. Innan jag köpte huset 1990 bodde där en gammal tant, som hade bott där hela sitt liv. De senaste tiotal åren hade hon inte gjort mycket åt trädgården, så jag antar att hon planterade dessa rosor i sin krafts dagar. 70-tal gissar jag, kan vara ännu längre med tanke på att de vi i dag kallar för moderna rosor ändå har några år på nacken. De vildvuxna rosorna utefter hela fasaden och de knotiga frukträden bidrog till att jag fastnade för huset. Därför, när dränering skulle grävas satte jag undan rosorna och återplanterade dom utan att ha en aning om vilka sorter de var och vad de har för "värde". Det tog några år innan de hämtade sig från den pärsen, men nu är de i full gång igen. Albarosorna bråkar jag mycket med eftersom rotskotten både växer in i dräneringen och upp mellan gångplattorna, så det slutar nog med att de förpassas till något annat ställe. Rabattrosorna är mycket mera diciplinerade och håller sig till anvisad plats. Blommar länge och går att klippa ned rejält så att man kommer åt att kalka huset. Alban är ju underbart vacker när den blommar, men resten av sommaren bara en ful buske som hugger tag i förbipasserande..... Inte rätt ros för den placerigen.
Detta om detta. Det var intressant att höra att rabattrosorna kan tänkas vara rotäkta. Hittills har de i alla fall inte producerat något skott som går att gräva upp och ge bort. Kan man lägga ned en gren, tror du och få den att rota sig?