Ja visst är rosor så mycket mer än blommorna! Men även om man spontanköper rosor så kan man ofta hitta flera egenskaper som är en glädjande överraskning.
Taggarna till exempel. Kan vara hur spännande som helst. Knopparna, som man ju ser längre tid än den utlagna blomman oftast. Kan vara långt vackrare än blomman, ha en helt annat färg dessutom. Och inte minst så kan vissa visa sig vara helt rådjurssäkra! Grenarna kan lysa rött, koppar, illgrönt på vintern. Spreta eller skjuta iväg vackra bågar, glänsa i motljus. Bladen kan ha härliga höstfärger, frodiga sommarfärger, vara mer eller mindre känsliga för angrepp.
Mest tycker jag om de rosor som trivs hos mig, faktiskt lite oberoende av hur de ser ut. Jag har flera arter vildrosor som jag stammar upp och leker med och andra som är helt friväxande. De är friska och trivs och blir därför vackra.
Många moderna rabattrosor tycker jag får ett plastigt utseende, men jag har en sådan som överlevt det mesta och som inte alls fått det den ska ha. Ändå spirar den viljestarkt varje vår och därför blir den vacker i mina ögon.
En av mina austinrosor står i mer eller mindre ren sand och orkade bara ge två nickande blommor i år. Den tycker jag synd om och därför blir den också vacker på något sätt...
--------------------
|