Jag hittar rätt ofta spirea här i stockholmstrakten, men oftast rör det sig helt klart om planterade buskar. Jag tror de har dålig spridningsförmåga, men mycket god förmåga att stå kvar (ända tills granskogen slutit sig helt). Hittar man spirea och tittar sig omkring hittar man oftast andra kvarstående gamla kulturväxter (äpple, syren, kroll-lilja). Ofta hittar man också inte
en spirea, utan
en rad.
Mahonia ser jag rätt ofta. Den är hyfsat vanlig, dels för att den klarar att växa t.o.m. i blåbärsgranskog om den inte är för tät, dels har den god fröspridning och groning.
En annan vanlig förvildad/kvarstående och mer problematisk art här i stockholm är
snöbollsbuske snöbär. Den bildar bestånd, och eftersom den är giftig och har giftiga bär så blir det ganska tråkig natur.
Den som bor i stockholm och är intresserad av kvarstående gamla kulturväxter bör ta ett studiebesök till Torphagen (strax norr om Naturhistoriska Riksmuseet i Frescati), gärna beväpnad med
denna inventering för att hitta allt. Det är ett gammalt högrestånds-villaområde från 1800-talet/tidigt 1900-tal, som blivit beteshage, och har ett stort antal ganska spännande kvarstående växter.
EDIT: Bästa tiden att besöka Torphagen är på vår/försommar, då blommar de flesta exotiska arterna. Kombinera gärna ihop med att besöka gamla Experimentfältet (idag Stockholms Universitetscampus) och titta på t.ex. jätteasp och en gigantisk svarttall, och Skogshögskolans Arboretum (idag Vetenskapsstaden Frescati) med bl.a. svart valnöt. Plus förstås Naturhistoriska Riksmuseet och Bergianska Trädgården. Alltsammans inom en radie på cirka en kilometer.
Redigerat av Azur: 27-11-2011, 10:26