Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Åldersanpassa trädgård?, när trädgårdsmästaren börjar bli till åren....
          merlin68
          Inlägg 21-11-2011, 22:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Någon här som har funderat på att "åldersanpassa" trädgården och dess skötsel så man klarar av den när man börjar bli till åren kommen?
          Själv är jag ju bara "medelålders" men frisk och stark än så länge men jag har ändå börjat fundera lite hur det blir när man inte är lika vig längre och orken tryter...
          Jag har anlagt en "övre trädgård" närmast huset som är lagom liten och (snart) även hyfsat lättskött då jag tänker ta bort befintlig gräsmatta och ha breda gångar istället. Min trädgård är terrasserad (med en lång och brant backe dessutom) så den nedre delen kommer att bli förvildad i värsta fall om jag inte skulle orka gå i backar längre....Ingen ide att installera en trapphiss i trädgåden tror jag giggle.gif Älskar min trädgård och vill gärna ha den kvar så länge det går....
          Hur tänker ni kring åldrandet med trädgård? Har ni några planer/funderingar/önskningar?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Överbölingen
          Inlägg 26-11-2011, 16:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Sedan ett par år tillbaka har vi rollatorbredd på alla gångar. Vi kommer också att bygga landgångar (ledade så att de kan rörar sig en smula upp-och-ned) upp till altaner och broar med halklister. Räcken där det behövs planerar vi för. Själv blir jag 75 nästa år och min unga fru är åtta år yngre. Men knän och leder börjar kinka lite.

Andra tankar är smalare rabatter och rejäla trampstenar samt att vi övergår till mer vedartat och "invasiva" marktäckare. Ev örter skall vara högväxande och redskapen långskaftade. Upphöjda bäddar så långt det går.

Vi har noterat att en full tioliters vattenkanna är/känns tyngre nu än förr. Och en jordsäck är väldigt mycket tyngre. Idag måste jag sätta mig ner efter att ha lyft två säckar kopåpåse till skottkärran. För 12 år sedan lastade jag en pall (36 säckar med planteringsjord) utan paus över till släpvagnen.

Ett gott råd förresten. Har du säckar över från den gångna sässongen så lägg dem på en pall och en billig presenning över. Den väger tio kg mindre när du skall använda den. Kör den om våren, när de har tinat dit du skall ha den. Palla upp den och om den är torr så öppna och slå i 2 till 5 l vatten. Nästa eftermiddag är jorden som ny.
          Köp en säckkärra! Med stora hjul.

Men det tar tid (och tar emot) att anpassa så ha det med i beräkningen.

Redigerat av Överbölingen: 26-11-2011, 16:38

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 00:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon