Validating
Antal inlägg: 29
Medlem nr: 57 291
Jag har tröttnat på köpebröd. Söker därför recept på limpa som passar som frukostbröd. Det får gärna vara enkelt att baka (är inte så van), men bör vara av den nyttigare sorten. Inte alltför grovt, men sådär lite lagom. Hoppas någon kan ge mig tips.
Medlem
Antal inlägg: 1 257
Medlem nr: 3 013
Rågsiktsbröd tycker jag är bra och enkelt.
Grundrecept (två formbröd/limpor): 5 dl vatten (vill du ha mer kompakt typ sötlimpa ta hälften eller bara mjölk eller fil) 50 g jäst 1 tsk salt 1-2 msk honung eller sirap (beroende på hur du vill ha det, men jag tycker att man behöver något för att få bra höjd - det mesta "äts" upp av jästen) 1 msk olja 1,3 l rågsikt
Blanda det blöta med sött och salt och värm till fingerljummet. Lös upp jästen i vätskan. Häll i nästan allt mjöl (spara lite till utbak). Rör ihop och knåda tills du får en smidig deg som släpper lätt från bunken. Jäs i bunken till dubbel storlek. Jag brukar låta den jäsa i trekvart ungefär. Dela degen i två delar och baka ut till limpor eller formbröd. Jäs i trekvart till. Grädda i 200-220 grader (beroende på din ugn) längst ner i ca 30 min (beroende på din ugn).
Om du vill ha det lite grövre kan du t ex ta några dl grovt rågmjöl/grahamsmjöl och minska på rågsiktsmängden eller blanda i frön/nötter etc Vill du ha mer smak på det så blanda i brödkryddor/pomerans el dyl. Du kan även baka ut brödet till små eller stora platta kakor eller till småfrallor. Då tar du den högre värmen men ungefär halva tiden istället (Håll koll på dem bara). Det är bara att hitta på när du väl har ett grundrecept.