Jag googlade på Amaryllis eftersom mina brukar ha en benägenhet att bli ohanterligt långa, och hittade detta, någon som provat?
Egentligen skulle detta ligga i krukväxttråden men eftersom det är så aktuellt med julblommor nu och det mesta trädgårdsarbetet ligger nere så kan vi väl prata lite om julblommor och deras skötsel och lite knep för att hålla liv i dem. Vad jag annars kom fram till är att man skall vattna Amaryllis minimalt för att hålla dem korta.
Amaryllisen den värsta fyllisen?091208 av Maria
Blomstra? Nej, helt fel. Gin, vodka, whiskey, rom eller tequila ska du bjuda din amaryllis på i jul. I alla fall enligt
den här amerikanska universitetsstudien. Den visar att genom att spetsa ditt blomvatten med 4-6 % alkohol så hindrar du stjälken från att växa sig för lång. Du får helt enkelt en kortare amaryllis som blommar precis lika fint och länge som en nykter blomma.
(Okej du som orkar förkovra dig i studien ser att den inte har utförts på amaryllisen, utan en släkting –
tazetten. Men
här finns en entusiast som har dubbelkollat att det verkligen fungerar på amaryllis också.)