Angående vildkaprifol är den faktiskt relativt vanlig även i de norra delarna av Bohuslän. Särskilt närmast kusten, men den finns även på sina håll inåt land. Det var en växt som jag blev mycket glad över att hitta vild i skogen i närheten, även om den inte spridit sig till min mark ännu. Skall man till Kosteröarna för att se på vildkaprifol bör man passa på att även kika på ett av Sveriges ovanligaste inhemska träd, för ett av endast tre vilda exemplar av bohuslind växer där.
När det gäller populus balsamifera så är det en fråga som är lite knepig att besvara. Balsampopplar är ju inte ovanliga som planterade, men de verkar ha svårt för att föröka sig själva och alla är nog sticklingsförökade från början. Troligtvis finns det mycket få olika arvsanlag, det är nog bara några enstaka träd som hämtats hit från amerika och sedan fått agera sticklingsdonator. Kanske till och med någon namnsort, så det är svårt att säga hur representativa de är för arten. Dessutom finns det flera olika balsampoplar samt hybrider, och det är mycket svårt att skilja dem åt.
Men för att ge ett enkelt svar säger jag att löven ofta blir 8-10cm långa
Och så kornellen ja, den växer i lundmiljö, ofta på näringsrik mark bland andra buskar som olvon och fläder. Sällsynt i mina trakter, men jag har stött på den.
|