Jag förmodar att det med tempelträd menas gingko biloba? Det finns ett par andra träd som också kallas så ibland, men ginkgon är vanligast.
Anledningen till att man sandpapprar är för att fukt lättare skall komma in i fröet och sätta igång processen. I naturen är det ju ingen som gör detta, och det har inte hindrat träden från att se dinosaurierna komma och gå. Samma med blötläggningen, den är också en hjälp för att få in fukt till kärnan. Ett sätt att underlätta groningen, men inget nödvändigt. Jag vet inte hur mycket man skall slipa, men jag hade nog aktat mig för att ta för mycket. Blötläggning är inte speciellt kritiskt, fröna tål att ligga i en vattenpöl i naturen i åtskilliga veckor under en regnig höst.
Processen i fröna fungerar bäst när temperaturen ligger runt nollan eller strax över, alltså som vädret ofta är under långa perioder under höst och vår. Någon egentligen vinterkyla i vår mening behövs alltså inte. Men det fungerar ändå bra om man ställer ut krukan tidigt, och väntar till våren verkligen anländer, det funkar inte att ställa ut när det är -5 och ta in i värmen efter 3 månader när det varit riktigt kallt hela tiden. Tror jag.
|