Hej! Jag har införskaffat mig några fröer Tempelträd från Impecta fröhandel. När jag läser Impectas råd om frösådd av tempelträd står det att de ska stratifieras i 3 mån. Men när jag googlar runt lite om hur andra gått tillväga hittar jag en hel del som både sandpapprat fröna först, sedan blötlagt i några dygn för att sen stratifiera. En del har bara sandpapprat & blötlagt utan stratifiering. Hur bör jag göra? Om jag nu ska stratifiera först tänkte jag helt enkelt så fröna i små krukor och ställa ut i min altanlåda över vintern. Så förhoppningsvis de gror till våren? Jag är dock lite förvirrad ang stratifieringen. De 2 metoder jag hittat är den första som jag tänkt mig. Vinterförvaring utomhus. Den andra använder man kylskåp. Det jag inte förstår är att där är ju en väsentlig temperaturskillnad mellan de två. Ställer jag ut den utomhus över vintern lär ju hela ekipaget frysa till. Använder jag kylskåp kommer fröerna ju aldrig under fryspunkten. Spelar det någon roll? Sen undrar jag även över sandpappring av fröerna. Hur grundligt ska det göras? Ska man bara "rugga" ytan eller ska de slipas tills man får en färgförändring på ytan av fröet? Vissa fröer blir ju lite vita om man slipar tillräckligt. Sist men inte minst undrar jag även över blötläggning. Om man saknar specifika riktlinjer som man ibland får för vissa fröer. Finns det några generella riktlinjer för hur länge det är smart att lägga fröerna i blöt?
Ha en fortsatt trevlig första advent!
/Peter
|