Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Odla utländskt träd i kruka?
          Zoffo
          Inlägg 24-11-2011, 09:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 45 764

Hej jag har fundera nu i nått år på testa odla Mountain Sakura! från kina/japan i en stor urna/kruka
          Jag fundera om detta är möjligt jag bor i norrland och det blir ganska så varmt där jag bor det står såhär lite om fröna! Jag är inte så växtvan och vill höra andras åsikter om detta? om det är möjligt att genomföra!

Genus: Prunus

Species: serrulata

Common Name: Oriental Cherry

Other Name: Flowering Cherry, Mountain Sakura

Pre-treatment: required

Zone Hardiness Cold: 5

Zone Hardiness warm: 7

Height / Spread: 15m/9m

Plant Type: Medium Tree

Growth rate: medium

Vegetation type: decidious

Germination range: very high

Leaf /Flower color: green/pink

DESCRIPTION:

The Japanese flowering cherry embodies the romanticism of the ornamental cherry tree that gloriously decorates the spring landscape. A short-lived, large deciduous tree that unfortunately is plagued by many viral diseases, it is native to Japan, Korea and China. Much smaller cultivars of this species is usually found growing in gardens all across the temperate world. This tree becomes V-shaped to rounded in its mature habit.

When in dormancy, the shiny gray-brown bark reflects light beautifully, attaining even a mauve coloring in between the horizontal rows of lenticels (bark pores). In mid-spring, the barren branches are lined with either white or pink flower buds that then open to fully cloak the canopy. Blossoms can be single or double (extra petaled) and later lead to sparse production of small blackish-purple fruits, which usually do not form in its select cultivars. Foliage emerges with a shiny bronze-green hue as the flowering show wanes, and the shiny dark green leaves are lovely ovals with a long tapering tip. In autumn they turn orange-red with hints of gold or bronze.
          Grow Japanese flowering cherry in full or partial sun exposures in a fertile, well-draining soil that is moist from spring to autumn. Highly alkaline soils are not ideal. Pruning of branches should be done after the flowering display. Many viruses can inflict the Japanese flowering cherry and thus makes it live no more than fifteen to twenty years. It is stunning as an accent tree in a lawn or along a boulevard as a specimen or formalized row.

Bifogad fil  Mountain_Sakura_Blossom.png ( 210.13k ) Antal nedladdningar: 7

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Zoffo
          Inlägg 29-11-2011, 09:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 45 764

okej vad för kruka bör ja satsa på då och vad är bra skötsel?

Citera

Inlägg i den här tråden
          Zoffo   Odla utländskt träd i kruka?   24-11-2011, 09:35
          octachoron   Förstod jag dig rätt att du ville så frön av detta...   24-11-2011, 23:45
          Bassam   Hej Du kan köpa färdiga små planta i stället , på...   25-11-2011, 00:43
          Iren   Du får ju räkna med att det blir "för stort...   25-11-2011, 09:06
          flaxss   Zonen i det du länkade till är inte vår egen zon, ...   25-11-2011, 09:33
          Bassam   Hej Om du vill inte växa upp dem mycket för att...   25-11-2011, 15:25
          RitRat   Man KAN ju ha träd i krukor, även sådana som i nat...   26-11-2011, 14:16
          RitRat   Hittat genom googling med "cherry seed propag...   26-11-2011, 14:22
          Bassam   Hej Ritat Det är bättre om du skriver på Svens...   26-11-2011, 16:19
          Kutas   Hej Ritat Det är bättre om du skriver på Svenska...   27-11-2011, 21:31
          RitRat   Hej Ritat Det är bättre om du skriver på Svenska...   29-11-2011, 15:43
          Bassam   Hej Tack for du eftersom dem flesta av mina vänne...   28-11-2011, 02:10
          Huggorm   Frågan är om det inte är bättre att odla detta trä...   28-11-2011, 02:22
          Zoffo   jag bor vid kusten :o tack för alla fina och bra s...   28-11-2011, 10:10
          Bassam   Hej Huggorm Det är smart sättet att ge bra sköt...   29-11-2011, 00:49
          Huggorm   Desto större kruka desto bättre. Har du plats, så ...   29-11-2011, 09:49
          Bassam   Hej Rit Rat Det är bättre att inte kopierar men du...   30-11-2011, 06:09
          malcolm   Kompletterar med att 40°F är ungefär +2°C.   30-11-2011, 09:39

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 03:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon