CITAT (xlxl67 @ 30-11-2011, 21:56)

Har du ngn lokal där du vet att den finns exakt så vill jag gärna kom och se denna!

Det var cornus alba du efterlyste, och det står en sådan i skogen intill älven där den rinner igenom parken i Munkedal. Kör ner på Gatesandsvägen och parkera vid minigolfen. Gå sedan den korta stigen ner till älven, just där den rinner under den stora bron. Det är troligtvis ett förrymt trädgårdsexemplar av namnsorten "korallkornell", de röda grenarna tyder på det. Men det gör den svår att missa i alla fall, särskilt nu på vinterhalvåret. C. alba är ju inte inhemsk, och det är just denna sort som man oftast ser.
Vill du hellre se en inhemsk cornus sanguinea, skogskornell, så finns det vid Äljes naturreservat öster om Uddevalla. Bland annat står det en buske nästan där älven rinner in i första gruvhålet, se kartan i länken nedan. Inget stort och imponerande exemplar dock, och jag är inte hundra på identifieringen, korneller är svåra. Skogskornellen verkar vara vanlig i första hand på Öland, Gotland och Skåne. Jag undrar om det inte är den basiska jorden som eftersträvas, och det skulle förklara varför den finns just vid Älje.
http://www.uddevalla.se/kulturfritidnatur/...9480005552.html