Jag är nöjd med den gångna sommaren, känner att jag lever på den ännu. Som vanligt har man lärt sig något inför kommande säsonger och nya projekt far ju alltid runt i huvudet på en trädgårdstant.
Jättenöjd med den för mig nya tomatsorten Suzanne, det kommer att bli min enda sort nästa år. Gurkan kommer jag att skippa och ska i stället göra mer plats för pelargonerna i växthuset.
Queen Elisabeth och Leonardo blommade överdådigt tillsammans med lavendeln. Har insett nu att den sistnämnda behöver en rejäl nedklippning för att bli fin.Glad blev jag för oktoberstomhatten som verkligen sköt fart och blommade hur länge som helst tillsammans med silveraxet Brunette som verkligen bredde ut sig i år.
Honungsrosorna som planterades hösten 2010 växte så det knakade och ska förhoppningsvis nästa säsong helt täcka den gamla plommonstammen som fick fortleva som växtstöd när den stupade i en höststorm för några år sedan. Clematisarna hade det gott i det fuktiga vädret och vällde ut överallt så jag fick faktiskt ta till sekatören på några ställen.
Begoniorna växte så det knakade i sina lådor och amplar, men till kommande säsong måste det till lite bättre stöd.
Luktärtorna som vanligt fantastiska och nu har jag nog slagit fast att man, trots att motsatsen sägs, visst kan odla dom på samma ställe flera år i rad.
Väldigt mycket plommon och äpplen blev det och inte så mycket angrepp i år. Tyvärr klarar man inte att ta hand om hela skörden.
Största och tyngsta jobbet var nog att gräva om min 16 kvadrat stora rabatt mitt på gräsmattan där allt fått föröka sig ohämmat under några års tid. Varmt var det och kostade några rejäla huvudvärkar gjorde det, men ordning och reda blev det. Nu har jag plats för fler ett-åringar, vilket är vinterns stora nöje att planera för. Helt inramad av heliotrop blir den i alla fall.....
Värt att nämnas är att jag även fick fart på sonen som faktiskt skötte grusgången och höll den i alla fall ganska ogräsfri under säsongen.
P7211017.jpg ( 956.8k )
Antal nedladdningar: 20