Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Malus Stenström växer inte?! :o(, Fem år sedan plantering. Svagväxande = tar lång tid?
          Victoria
          Inlägg 20-11-2011, 10:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 2 446

Hej,

Ja, frågan ställs i rubriken. Jag sitter vid kösfönstret och ser ut på min Malus Stenström jag jag planterade 2006. Vilka stora förväntningar jag hade! Jag ville inte ha ett träd som skulle bli för stort. Jag blev rekomenderad en Malus Stenström. Det unde normalt bli över 5 meter, men denna var svagväxande så det skulle bara bli 3-4 m. Kändes bra. Exeplaret jag köpte var ca 2 meter och väldigt tunt och svajigt. Jag har haft stöd till trädat ända tills nu och fortfarande svajar det lite. Har klippt ner det på höjden för två år sedan för toppen drog iväg och jag blev rekomenderad att klippa ner lite så att kronan tätnar. Så vad jag har efter 5,5 år, är ett träd som är strax över 2 meter och har har 4 st "fingertjocka" grenar och lite småspret ifrån stammen som är 10-15 cm långa. Jag har planterat både päron opch körsbär som är 3 resp 4 år och de var i samma storlek vid plantering och är hyffsat stora träd idag. Man kanske inte ska jämföra sorter?! Menas svagväxande att de tar lång tid för trädet att växa till sig? Kan det vara att vi bor i zon 5 och trädet går till zon 4? Men det står i söderläge mellan huset och en stor häck så det är skyddat och blommar fint på våren.

Behöver jag göra något för att trädet ska växa bättre eller är det bara tid som behövs? Tips och råd tas tacksamt emot.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mike R Petersen
          Inlägg 05-12-2011, 23:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 75 226

Visst kan zonförhållanden spela roll men inte som du beskriver det, då låter det närmare som att trädet inte rotat sig, du säjer att det fortfarande svajar lite är det hela trädet inkl roten som svajar??

Ofta när träd inte etablerar sig beror det på roten som växer inåt eller skruvar sig (då förutsätter jag att planterings förhållanden iövrigt är ok) detta beror på att träden i plantskolan stått för länge i kruka eller klump utan omplantering så rötterna inte haft utrymme att utvecklas.

Om så är fallet är enda möjligheten att gräva upp trädet lukra upp rötterna försiktigt och återplantera med stöd, stödet skall bara behövas i 2 växtsäsonger och beskärning skall aldrig påbörjas före trädet haft minst en växtsäsong med full växtkraft dvs 3-4 år efter plantering.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 04:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon