CITAT (Motti @ 06-12-2011, 23:38)

Jag har inte jobbat som proffs på nio år
men kan mitt yrke bättre än de flesta !som jag skrev ser jag samma tecknik i hårklippning som när jag började med på 70-talet då skulle alla hår i stort set skäras med kniv eller effilet som det heter annars torrklippte man me och som jag är utbildad i då skulle man helt plötsligt kasta alla "stora saxar"och börja klippa med pyttesmå saxar hur nu det gjorde klippningen bättre

modegrej bara ! nu står de hos Malou efter 10 och gör samma saker samma frisyrer som jag gjort många gånger om med större saxar

,fanns även locktänger på min lärlingstid tid !Har man inte jobbat som frisör så kan man faktiskt inte utala sig om frisör tecknik över huvud taget för då vet man inte ens vad det är ,man följer bara det mode som gäller för stunden för att alla andra man känner gör det .Ingen vill ju vara omodern.
Hur vet du det?
Beträffande tekniken så har du fel....modet varierar och även tekniken, olika frisyrer över tid kräver verkligen olika tekniker för att åstadkomma en speciell frisyr.
Så värst mycket kemi är det sannerligen inte inom frisörutbildningen. En gång till då...alkalisk och basisk är samma sak!
....och det går alldeles utmärkt att tvätta håret med balsam!
Redigerat av Gunilla T: 07-12-2011, 10:40