CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 10-12-2011, 15:28)

Linssoppa brukar inte kosta många kronor. Potatis och purjolökssoppa är ju gott och kostar inte många kronor. Blodpudding säljs ibland billigt och har man hemkokt lingonsylt till blir det inte många kronor per portion.
Hittar man billig blandfärs kan man ju göra kålpudding med potatis och hemgjord lingonsylt brukar bli ganska låg portionskostnad även det.
Hemgjord risgrynsgröt med mjölk socker och kanel är ju också nått man kan äta såhärårs och som kostar ganska lite (även gamla klassiker som mannagrynspuddig är ganska billigt)
Under våren kan man ju göra kirskålspaj, kirskålslasagne, nässelsoppa etc. för då finns det mycket som är gratis i naturen
Linser och bönrätter är ganska billiga ifall man kokar själv och det går bra frysa in bönor och liknande så man kan koka en stor gryta när man kokar+ baljväxter är proteinrika (så man får mycket näring för pengarna). Pasta/ris med kikärtsgryta och liknande kan vara riktigt gott
Risgrynsgröt/soppa är en bas fruckost oavsett pris!!
Jag gillar mer välling typen än gröt dito!!
Samma sak!
Här äter vi något som jag tror kallas 'Jölp' i vissa delar av landet (kan vara felstavat)
Här heter det ' Lingon brö å mjölk'!!
Wasa husman, smulas sönder i med 'mammas' lingonsylt (Inge köpesylt!!!)
sedan på med mjölk.!
Det blir logiskt sett rostad havregrynsgröt......
Men med unvarandet av den för mig kväljande känslana att äta,,,,,,, (där får du fantisera själv bland det du inte vill svälja!!!!!
Bönor! Där är jag en 'oskuld'
Bondbönor odlade farmor, de var goda färska!
Men annars är 'bönor' ngt som finns i någon sallad på fruckost buffe'n på Helsinki kryssningen...
Inget ont om bönor, men jag vet inget om dem. Lär mig!!!!
Mannagrynspudding, med saft sås!! godis, men nog lite för dyrt..
Kirskål-nässlor, jepp! Men nu är det inte säsong för dem..
Tack för tipset, men vårat vad är det du hittar i 'närbutken'.
Kram!