CITAT (Ingrid på Västkusten @ 24-10-2004, 10:40)
Vill man veta vilket pH ens vatten har så ring vattenverket. Vårt håller 8 ifrån VAverket ( Finnsjön i mitt fall) och det faller något på sin färd hit till mig.
Det är lustigt det där, vi har också högt pH i kranvattnet. Det fick mig att tänka till lite om varför jag haft så svårt att få mina krukväxter att trivas - och så slog det mig: eftersom det där med pH-värdet enligt SLU-studier är överdrivet (de flesta växter trivs bra med lite lägre pH) och jag har högt pH i vattnet - varför inte pröva med surjord (rhodo-barrväxtmylla) till krukväxterna? Det gjorde jag ifjol och jag är förvånad över att de mått märkbart bättre av det! Dessutom ser inte blomkrukorna ut som sandtag efter ett år, plus att det är betydligt billigare att köpa 50 liter surjord än 5x10 liter blomjord. Okej, det kan ju finnas andra saker som inverkar samtidigt - kanske jag har blivit bättre på krukväxter sedan jag läst ett och annat här på forumet? - men jag är ändå böjd att tro på det här med surjord till krukväxterna när man har högt pH i kranvattnet funkar ovanligt bra.
Micke
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.