För ca 15 år sedan var våra 4 barn små och vi levde på mycket små inkomster. När vi tänker på det i dag, fattar vi inte hur det kunde gå. Men det gjorde det.
Nu har det blivit lite lättare, och vi tycker nog att det inte endast kan vara priset som styr maten. Det finns billig mat som inte är mycket att ha. T.ex. nudlar av olika slag, burkmajs och annat som nästan inte innehåller någon näring alls. Däremot kan man göra fynd om man kan tänka sig att äta t.ex. inälvsmat. I en av våra lokala butiker reas ofta ungnötslevern till vrakpris. Potatis, kål, fläskfärs mm är ju billig mat. Precis som linser, böner och ärter. Jag gör aldrig stora kok med t.ex. soppa, eftersom rotfrukter gärna blir mosiga. Mat blir inte billigare för att man gör stora laddningar. Tvärtom, tror jag att man slänger sådant som blivit oaptitligt. Våra magra år lärde mig dock att alltid tänka efter innan man kastar något. Går det att använda till något annat? Ostkanter, gräddskvättar mm går att frysa in innan det blivit för gammalt. Det finns affärer i stan där jag bor som säljer jättebilliga grönsaker som är på väg att bli övermoget. Handla alltid i egen kasse! Tänk efter hur mycket man lägger på plastkassar på ett år. Illa för miljön också.
Man kan inte äta gröt stup i kvarten, men om man som jag gillar gröt upptäcker man att man kan variera mycket med olika sorters gryn etc.
I parken utanför vårt hus växer det jättestora körsbärsträd som ingen plockar av mer än jag och fåglarna. Jag får massor av god sylt, nästan gratis.
|