Kerstin! Jag undrar hur långt in från kanten man har "nytta" av den upphöjda bädden för att få bättre odlingsklimat? Är det 20-30 cm in i bädden från kanten, eller? Klimatet närmast kanten måste vara känsligt för torka, känsligt för temperatursvängningar -fryser, tinar, fryser. Sedan måste klimatet för hela bädden och i synnerhet kanten, också variera med vilket material man väljer att bygga med, sten eller trä -vad är bäst? Sten blir varmt på sommaren, passar kanske bättre för exotiska växter, men gör det någon skillnad under vintern?
Hur stor bör en sådan upphöjd bädd vara för att man ska få en odlingsyta i mitten som är stabil med avseende på fuktighet och temperaturförändringar?
(Tänkte tipsa systern i Umeå

)
Tror att den som rekommenderade markväv för att undvika rotkonkurrens tänkte sig det i botten av odlingsbädden för att undvika att tuijarötterna ska ta sig in i bädden.
Angylp -tänker du enbart ha rosor och andra prydnadsväxter?
Jag är väldigt förtjust i "jardin potager" dvs köksträdgård symmetriskt och estetiskt kombinerat med prydnadsväxter. (fransk slottsköksträdgård) Kan det vara något -att anlägga något med inspiration av jardin potager?
Personligen tycker jag också att du ska satsa på en sluttande odlingsbädd. Då blir "rabatten" integrerad med resten av trädgården.
Hälsningar Maria R