Upphöjda bäddar och kantväxter :kanterna - är det torvkanter fungerar det som du beskriver -möjligen för att torven är så vattenhållande
Kanten/kantväxterna i upphöjda torvblock är utsatt i alla fall,bör ha god härdighet-där skulle jag säga -20 cm runtom -viss försikltighet -
Ett torvparti , mitt första .. 1,3 brett -ca 1,5 m långt är ingen zonknäckar rabatt precis .. tror det är för snålt tilltaget
Däremot odlar jag tex Halesia carolina , gulbladig flikfläder och Buddleja i ett större torv -sten kantat parti
Är det sten, tja jag tycker tvärtom
Det fryser o tinar sällan efter november då större delen av rabatten är snötäckt, på våren -som ibland varar tre dagar... tycker jag mig bara märka fördelar _OM man vattnar i tid !
Stenen behåller solvärmen länge -jämnar ut växliingar av temperaturen
möjlig nackdel är att de kan starta alltför tidigt på våren .Men inte det heller har jag märkt.
Trä -tja småbuskar som är dåligt härdiga klarar vinten här i pallkrage bättre än i lerjord ,Det tinar tidigare , kan ta upp vatten tidigare osv
En sak till -om växter i rabatten ska täckas mot vårsol ges ofta rådet,att täcka först i feb mars
Då ser ni kanske era rabatter -det gör inte vi
Däremot tinar delar av sockertopps granar , solkänsliga buskar som roddar , Azaleor osv fram
Att försöka täcka dem här ,-då är ett omöjligt projekt
Därför snurrar jag på säckväven på sådant , efter 1 snön -när det kommit nån dm
Markduk ? förstår inte din kommentar Maria -var det i denna tråd ?

Jag gillar markduk -den som heter geotextil alltså -inte jordgubbsplasten