svar på laikas påstående
kalcium Rekomenderat intag/dag är 800-900mg i sverige (beroende på ålder)
Studier visar att vegetarianer tar upp och ehåller mer kalcium än icke-vegetarianerr. (källa: The American Dietetic Association: Position Paper on vegetarianism (1993)
Broccoli innehåller 62mg kalcium / 100g
olliver 61mg,huvudsallad 65 mg, tofu 128mg, oskalade sesamfrö, 980mg,apelsinjuice (god morgon) 120 mg, osv osv
D vitaminer Tillverkas av solljus. även många vegetabiliska produkter är berikade med denna vitamin, t.ex. mjölkfritt margarin, solhavremjölk. I sverige har vi rekomenderat dagligt intag på 5 mikrogram vitamin D. Det aldrig eller mycket sällan nödvändigt att få i oss detta genom kostan, under förutsättning av vi vistas ute en stund varje dag under sommarhalvåret. oavsett vilken kost man väljer att äta står just solen för 80% av kroppens källa för d vitaminet
Proteinrekomenderat dagligt intag för veganer är 45-60g per dag (beroende på kön och ålder).. Kalcium finns i all från mjuktbröd till grönsaker, tofu, sojamjölk, pasta,potatis m.m.
järnJärn finns precis som protein i det jag gav som exempel där. rekomenderat dagligt intag är 10-18mg (beroende på ålder och kön). För att ta några exempel så innehåller 2 knäckebrödsskivor ca 1,2 mg järn, broccoli 0,7mg (a 100g), kikärter 2,9mg (av 100 gram).
b12Det enda som kan vara problem är just B12, men där ändrar sig forskningen ofta. Men vill man vara säker kan man äta b12 berikad mat. apelsinjuice, havremjölk är berikade med just b12.
Jag har källor på det jag har skrivet om här, så är ni intresserade är det bara att säga till