|
gammelnalle
30-10-2004, 12:15
Anna i Örsjö
30-10-2004, 12:23
Ja, varför inte. Jag har ingen erfarenhet av laktosintolleranta djur men vänner till mig har en New Foundlands hund som är köttallergiker. De måste utfordra denna stora hund med vegetarisk kost om den ska må bra. Vår egen hund (schäfer/dobbermann) tål endast Pedigree och Frolic foder. Testa att ta bort mjölken från kattens kost och se om det blir bättre.
Anna i Örsjö
gammelnalle
30-10-2004, 12:33
OOOPSSS här bidde det fel... se separat tråd..' ' Det var MJÖL inte Mjölk!!!! som katten KANSKE inte tål.. vad ett K kan ställa till med..
kan de säkert drabbas av.. min ena katt är känslig mot oljor som finns i vissa foder.. blir jättedålig i magen om han äter sådant foder..
Vissa katter är laktosintoleranta så man får vara försiktig med mjölk innan man vet. MVH
CITAT (gammelnalle @ 30-10-2004, 13:33) OOOPSSS här bidde det fel... se separat tråd..' ' Det var MJÖL inte Mjölk!!!! som katten KANSKE inte tål.. vad ett K kan ställa till med..  Din rubrik "Lactosintollerans - kan katter ha det?" får mig att tro att du menade mjölksockerallergi eftersom laktos = mjölksocker. Om du menade allergi mot mjöl så heter det väl glutenallergi...?
La Strega
30-10-2004, 17:13
En katt är inte gjord för att varken äta mjöl eller dricka andra arters mjölk, så de kan nog mycke väl vara intoleranta mot det!? Anna i Örsjö: Vet du exakt vad det är dom ger hunden? gör dom maten själva eller köper de färdigt vegetabiliskt torrfoder? Planerar att köpa valp och funderar allvarligt att låta den leva som vegetarian eller vegan..därför är jag lite nyfiken
kryddan
30-10-2004, 18:18
La Strega, jag tror inte det är så snällt att låta en hund leva som vegetarian  jag vet iallafall att det är farligt för katter. De kan inte tillgodogöra sig innehållet i grönsakerna och behöver en hel del av det som finns i animalisk föda. De riskerar att bli blinda av vegankost.
CITAT (La Strega @ 30-10-2004, 18:13) Planerar att köpa valp och funderar allvarligt att låta den leva som vegetarian eller vegan..därför är jag lite nyfiken :rolleyes: Detta är djurplågeri !  Hoppas du bara skojar!
Instämmer med Virgo! Att man som människa väljer att undernära sig på olika sätt är en sak, men överför inte denna egenhet på djur, barn eller andra oskyldiga. Mvh Fenja
La Strega
30-10-2004, 19:48
Har faktiskt forskat å luskat en del i det där...Katter kan få synproblem om de inte får animaliskt protein, men det finns inget som säger att hunden skulle få det. Hundar har alltid följt människan och levt på samma föda som människor, många har levt på vegetabilisk föda och levt bra på det. Så jag har uppfattad det som att det inte är några problem för en hund att vara vegan bara den får en bra samansatt kost.
La Strega
30-10-2004, 19:51
Och fenja: Man blir inte undernärd av att vara vegan. Och varför ska man inte försöka få andra att göra det som är moraliskt rätt?
Jag vet att hunden är en köttätare, men om den inte får brister av att avstå ifrån kött ser jag ingen anledning till att ge den det.
Jag var vegetarian under drygt fem år i min ungdom och umgicks med många liksinnande. Frågan har därför av och till intresserat mig. Det finns tusentals studier som visar entydigt att merparten av vegetarianer och numera - gud bevars - veganer, med flera, lider av många olika brister på vitaminer, mineraler spår- och näringsämnen. Jag tror inte att vi kommer någon vart med att "käfta" om det och länka hit och dit över hela internet... Om människan och hunden varit växtätare från begynnelsen hade vi båda helt varit i avsaknad av hörntänder som övriga betesdjur. Moraliska-, etiska och övriga trosföreställningar rörande detta känns inte heller meningsfullt att diskutera, vi vet båda två att vi ser olika på saken! Mvh Fenja
La Strega
30-10-2004, 20:55
Fenja: Ja tyvär är det många som fuskar med maten och äter fel, men detta gäller ju även köttätare.
Som jag sa: Hundar är köttätare men de verkar inte lida av att leva som veganer.
Det finns forskare som hävdar att människan började äta kött för 40-50 000 år sedan (homo habilis, vår förfader som tillverkade vertyg, uppkom för cirka 2,3 miljoner år sedan). Och somliga hävdar att våra runda tänder och långa tarmsystem pekar på att vi i huvudsak ätit vegetabilier. Det djur vars anatomi mest liknar människans, gorillan, äter enbart vegetabilier. Shimpanser äter i huvudsak vegetabilier.
Men jag tycker väl igentligen inte att det spelar någon roll vad vi är gjorda för eller inte, människor kan leva och må bra som veganer, och då ser jag ingen anledning till att stödja något så hemskt som köttindustrin.
Jag tycker det är är väldigt meningsfullt att diskutera. Just därför att vi ser olika på det, men skillnaden är att jag gör rätt och du gör fel, alltså ser inte du nån större anledning till att lägga energi på att övertyga mig (då jag ju gör moraliskt rätt). Men jag gör alltid allt jag kan för att få folk att inse att de gör fel. (eller rättare sagt, jag försöker driva folk i rätt riktning =)
CITAT (La Strega @ 30-10-2004, 21:55) Jag tycker det är är väldigt meningsfullt att diskutera. Just därför att vi ser olika på det, men skillnaden är att jag gör rätt och du gör fel, alltså ser inte du nån större anledning till att lägga energi på att övertyga mig (då jag ju gör moraliskt rätt). Men jag gör alltid allt jag kan för att få folk att inse att de gör fel. (eller rättare sagt, jag försöker driva folk i rätt riktning =) Jooo, det ju många som hävdat och framförhärdar att det gjort och gör rätt med samma övertygelse som du: Stalin, Hitler, Musolini, Bush, Bin Laden, djurrättsaktivister som släpper ut djur födda i fångenskap, norrmän som klubbar ihjäl sälungar med flera. Det är JUST därför det är fruktansvärt meningslöst att diskutera... Att hålla på och slänga skit på varandra leder just ingenstans, tyvärr. Mvh Fenja
La Strega
30-10-2004, 21:23
Med skillnaden att de du räknar upp har gjort/gör något som är moraliskt fel.
Jag kämpar mot lidande, mot våld och död, jag kan inte blunda för det som många andra...och jag vill få folk att öppna ögonen. Hur ska vi någonsin kunna få en bättre värld med mindre lidande om ingen vill diskutera och få folk på rätt spår? ska man bara så tyst och titta på?
en fråga, om du såg att din granne misshandlade sina barn, skulle du då inte bry dig?
*Laika*
30-10-2004, 21:28
Men Martina, vad är det som säger att just DU har rätt? Enligt MIN uppfattning, har du fel. Vem har rätt o fel då? Mvh. Laika
La Strega
30-10-2004, 21:35
Därför att det är fel att vålla andra lidande och död i onödan?
Nu har jag ju svårt att se någon som helst moral i ätandet... Jag tycker att vi ska ha en "köttindustri" för det behövs för att kunna föda befolkningen. Likväl som vi behöver en "frukt- och gröntindustri" av samma skäl. Däremot ska givetvis både animaliska och vegatbiliska råvaror tas fram under goda former och förhållanden. Djuren ska födas upp och slaktas så att de kan sägas ha haft ett bra liv på alla sätt. Jag har inte problem med att du och andra vill leva som veganer, vegetariander med mera och jag har ingen som helst drift att försöka omvända er eller så. Det är ert beslut över era liv och det har varken jag eller någon annan rätt att lägga sig i. Men när du börjar prata om att föda upp en valp som vegan reagerar jag av precis samma skäl som jag skulle göra grannen misshandlar sina barn: Det är fel och fullkomligt oförsvarligt. Mvh Fenja
*Laika*
30-10-2004, 21:41
Själv tycker jag att det lutar mera åt fanatism, djuren torteras inte till döds direkt. Naturligtvis tycker jag också att många djur får lida i onödan, men det är medans dom lever, som döa lär dom inte lida av att hamna i min mun. Det är bättre att skärpa reglerna för djurhållningen, istället för att pracka på folk nymodigt skit om att det skulle va så bra att vara vegan. Mvh. Laika
La Strega
30-10-2004, 22:53
Ang: "Jag tycker att vi ska ha en "köttindustri" för det behövs för att kunna föda befolkningen." Detta är kopierat från www.vegan.nu: En rad miljö- och solidaritetsorganisationer har påtalat att det inte räcker med rättvis fördelning av Jordens resurser om vi vill att maten ska räcka till alla. Vi måste dessutom radikalt minska vår köttkonsumtion. Upp till 90 procent av proteinet och 96 procent av kalorierna går förlorade då man låter vegetabiliskt protein passera genom husdjur för att producera animaliskt protein. Idag används 35-40 procent av Jordens spannmål till djurfoder. Köttproduktion innebär dessutom slöseri med vatten, en allt mer bristfällig resurs. Det krävs 100 000 liter vatten för att producera ett kilo nötkött. För att producera ett kilo soja krävs bara 2000 liter vatten.
Ang: "Djuren ska födas upp och slaktas så att de kan sägas ha haft ett bra liv på alla sätt." Visst, om det verkligen vore så skulle jag inte säga nåt. men nu är det inte så.
Ang: "Jag har inte problem med att du och andra vill leva som veganer, vegetariander med mera och jag har ingen som helst drift att försöka omvända er eller så. Det är ert beslut över era liv och det har varken jag eller någon annan rätt att lägga sig i." Nej, varför skulle du ha problem med det? Jag gör ju ingenting som är fel.
Ang: "Föda upp en valp som vegan". Som sagt, Lider inte hunden av att leva som vegan så ser jag inget fel i det, snarare tvärtom.
Varför är bara vissa förtryck fel?
Laika: Vet du något om hur djuren i köttindustin har det? har du besökt en grisfarm någon gång?
Du har igentligen gett dig själv svaret på ditt eget argument så jag vet inte riktigt hur jag ska få dig att förstå...alltså du är medveten om att djuren lider, och tycker att det är onödigt, eller hur? De djuren som är döda lider inte av att bli uppätna, men genom att fortsätta stödja köttindustrin så föds ju fler djur upp som får lida innan de blir dödade och hamnar på tallriken.
Visst ska reglerna skärpas, men tror du de gör de av sig själva? folk måste börja bry sig. Enklaste sättet att göra något för djuren är just att bojkotta köttindustrin. Och det finns många studier som visar att det är hälsosamt med vegankost.
La Strega
30-10-2004, 22:57
Och Laika: jag vet inte om det räknas som tortyr men t.ex så dör många grisar av den fruktansvärda stress de utsätts för bl.a i samband med transporter.(de får hjärtsvikt)
*Laika*
30-10-2004, 23:09
Det finns faktiskt studier gjorda på grundskoleelever som är veganer. Det är bevisat att dom presterar sämre resultat än sina klasskamrater o har dålig koncentrationsförmåga, även dåligt minne, visade studierna. Jag skulle aldrig tillåta mitt barn att bli vegeterian, det är inte ett dugg naturligt. Veganer verkar dessutom vara som en sämre sekt, totalt hjärntvättade o kan inte låta bli att försöka "frälsa" dom som är ickeveganer, till "ett bättre liv". Du har din åsikt o jag min. Jag försöker inte pådyvla nån annan mina åsikter, att dessutom dra in en helt oskyldig hund i dårskapen kan få vem som helst att bli spyfärdig. Var du vegan så mycket du vill, bara du inte predikar din övertygelse för oss andra. Det finns säkert mycket bra forum för likasinnade, skriv där vet ja. Mvh. Laika
CITAT (La Strega @ 30-10-2004, 23:57) Och Laika: jag vet inte om det räknas som tortyr men t.ex så dör många grisar av den fruktansvärda stress de utsätts för bl.a i samband med transporter.(de får hjärtsvikt) Vad f-n har detta med laktosintolerans att göra???
CITAT (La Strega @ 30-10-2004, 23:53) Visst ska reglerna skärpas, men tror du de gör de av sig själva? folk måste börja bry sig. Enklaste sättet att göra något för djuren är just att bojkotta köttindustrin. Nu tror ju jag inte att det faktum att du och andra likasinnade bojkottar köttindustrin betyder särskilt mycket i sammanhanget tyvärr... Jag tror att vi åstadkommer en förändring genom att upplysa, informera och utbilda både konsumenter och producenter. Jag tror att vi kan förändra genom opinionsbildning och genom att ställa tydliga krav på både lagstiftare och köttproducenter. Jag tror att bojkott och handelsembargon av kött eller andra varor, från särskilt "dåliga" länder kan ha effekt. Jag tror inte att man kommer någonvart alls genom att utmåla sig som den enda som har rätt och kalla alla andra för oupplysta idioter... Fredi! Detta har inte ett skit med lactosintolerans att göra! Bara en vändning som diskussionen tog... Mvh Fenja
La Strega
31-10-2004, 00:09
Laika: Långt ifrån alla veganer har intresse av att sprida sin livstil till andra, men dom flesta som upplevt något bra vill såklart sprida det. Delar du aldrig ut rekomendationer til folk? Delar du aldrig med dig av vad du tycker? jo det gör du för du engagerar ju dig med att skriva i det här forumet, eller hur. Varför blir du föresten så provocerad av att folk väljer bort kött? Blir du lika arg när någon rekomenderar en god bok, eller ett bilmärke? Eller skräms du kanske av att din livstil inte är så ultimat och oskyldig som du vill tro? nej, jag vill inte tvinga dig byta den, men reflektera bara över det en stund. Ät kött du om det funkar bra för dig, men gör det med lite stolthet i så fall, och acceptera att folk tycker olika, för det gör du väl?? Att dra alla veganer över en kant och kalla dom en sekt är skrattretande trångsynt, lär känna några veganer och dra dina slutsatser därefter istället för att hosta upp dumma fördomar. Att barn med vegetarisk kosthållning är sämre i skolan kan bero på andra saker än deras kosthållning. Vad har dom här barnen tex. för social bakrund? Det finns ju för övrigt inga vetenskapliga bevis på att vegetarisk kosthållning skulle vara dålig för inlärning eller hjärnans utveckling så jag tror man lungt kan ta dom sär siffrorna med en nypa salt. Däremot vet man att bra och nyttig mat med mycket vegetabiliter gör människor, piggare, friskare och uthålligare så du kan nog lugnt rekomendera dina barn vegetarisk kost. Fråga vilken diestist som helst om du inte tror mig.
Inte naturligt? Enligt forskarna har vi under större delen av männsklighetens historia levt på rötter, frön och andra vegetabilier. Titta på alla tiotusentals människor tex i indien som under generationer bara levt på vegetarisk mat. Och om du värnar om det naturliga, titta in i en modern djurfabrik! Jämför dagens mjölkkor med uroxen, eller tamsvinet med sin vilda kusin. Det är för övrigt väldigt lite i vårt samhälle som är naturligt, men visst, om du vill flytta ut i en grotta i skogen och jaga din föda med spjut så lycka till. Du kan ju alltid börja med att sluta andvända internet, för hur naturligt är det??
La Strega
31-10-2004, 00:14
Fenja: jag tror bestämt du svarade på ditt eget argument? tänkt till lite? =) Och jag har inte kallat någon för oupplyst idiot! Därimot har jag kallats bl.a hjärntvättad och djurplågare (!) mm, och blivit jämförd med bl.a hitler å bin ladin! Ni köttätare är ofta så bra på det där med vänligt bemötande...
Jag har inte jämfört dig med någon, bara räknat upp några till som är övertygade om sin egen rättmäktiga storhet. Att säga eller skriva sådant som: Jag har ju moraliskt rätt, jag gör inget fel, det är jag som har förstått, ligger väldigt nära en idiotförklaring av omgivningen? Det är aldrig nyttigt att vara så självuppfylld, läs om Narcissus på nätet! Drar du alla köttätare över EN kam bara för något som Laika sagt och en felaktig slutsats du dragit av det jag skrev om andra som också trott blint på sin sak?!! Inte särskilt sakligt va? Sov gott nu lilla gumman. Mvh Fenja
La Strega
31-10-2004, 00:34
okey, det skulle jag kallat en jämförelse, men men. då missförstod jag.
har inte sagt att jag inte gör någonting fel, men jag gör allt för att jag kan för att göra rätt =) Är det inte moraliskt fel att vålla andra lidande och död i onödan då?
Jag sa: "Ni köttätare är ofta så bra på det där med vänligt bemötande..." Observera "Ofta". Men jag kanske uttryckte mig klumpigt, jag börjar bli trött, jag menade ialf att Många köttätare Ofta är väldigt otrevliga att diskutera med.
Nu ska jag oxå krypa till kojs =) natti natti!
La Strega
31-10-2004, 00:37
En sak till bara! Laika! jag vill jättegärna läsa de studierna du pratade om! berätta var de finns är du snäll!? =)
natti!
*Laika*
31-10-2004, 10:08
Jag skulle också vilja läsa den, men tyvär så hittar jag inte den just nu på nätet. Men det finns massor av andra grejer man kan hitta, som gör att man borde fundera både en o två gånger INNAN man blir vegetarian. Du drog paraleller med oss o Gorillorna 30-10-2004 kl. 21:55, Gorillorna får det nödvändiga B12 vitaminet av sin egen avföring (jag tvivlar på att du skulle vilja göra om det). Vegankost saknar vitamin B12 o D vitaminer, samt innehåller vanligtvis mindre protein;kalcium o järn. Vegetarianer kan därför drabbas av blodbrist (perniös anemi). En annan negativ aspekt är att den vegetariska kosten innehåller stora mängder av fytinsyra, vilket inte är nån höjdare. Vegetarianer riskerar även kadmiumbrist. Det enda positiva med att vara vegetarian verkar vara att det är mindre risk för hjärt o kärlsjukdomar. Hoppas att det är slutargumenterat nu, var o en blir salig i sin tro. Men håll hundstackarn utanför DIN tro, är du snäll. Mvh. Laika
nu kommer jag inte lite sent i denna debatten, men jag tycker den börjar övergå till mer eller mindre smutskastningen där alla parter är övertygade om att just de har rätt. jag är precis som La Strega vegan, och jag har varit det sen 7-8 år tillbaka eller nått liknande.
När det gäller att överföra "sin" veganism till djur av andra arter så tycker jag att man ska ha koll på vad man gör. Nu är det ju faktiskt så att det i många djuraffärer finns just vegetarisk hundmat. Inte för jag har hund eller är så insatt i ämnet, men inte skulle väl dessa affärer sälja någon hundmat som en hund inte skulle klara av att leva på?
Sen vem som har rätt eller fel. Självklart tycker jag att jag har rätt. Precis som de som äter kött tycker att de har rätt. Men skillnaden tycker jag är att jag ser inte bara till mig själv utan till andra individer. Jag ser till djurens lidande och rätt att leva. Jag ser till fattiga länders befolkning där det tillverkas mat som exporteras till de rika länderna för att bli djurmat. Mat de själv skulle kunna äta men som skickas hit och vi matar djuren med.. Och därmed bidrar till ett resursslöseri som är helt ofattbart i ett samhälle där så många människor svälter.
Sen tycker jag att Laika har väldigt fel när hon kallar veganer för hjärntvättade. Vi som valt att leva som veganer har gjort ett etisk val, ett val som inte har skett över en natt utan i många fall en lång tids funderande. Medans när jag åt kött så tänkte jag inte så mycket på vad jag stoppa i mig utan bara åt det som serverades. jag fick inte lära mig att laga vegetarisk mat i skolan. Skolan, ja hela samhållet i stort är isf hjärntvättade eftersom de bara lever på i gamla vanor. "Så har vi alltid gjort så varför kan vi inte fortsätta med det. Jag mår bra av äta kött, varför ska jag då sluta?"
De är isf hjärntvättade för de går på köttindustrins skrämselproppaganda mot vegetarianer och veganer.
Nu tycker jag absolut inte att varken vegetarianer eller veganer eller köttätare är hjärntvättade. Men vad jag tycker är att det är fel att dra upp "argument" som detta i en debatt. Då är det inite åsikter man vädrar utan rena rama pajkastningen. Och det leder i sin tur till dålig stämmning på formet.
Som tidigare sagt kan detta inlägget vara osammanhängande eftersom jag bara skummat genom det som skrivets här tidigare och sen nu försöker ge min syn på saken.
//Magnus
La Strega
31-10-2004, 10:33
äntligen någon som tänker som jag! *glad* Laika: Man bör inte dra upp argument i en debatt man inte har belägg för, så visa mig fakta annars bryr ja mig inte om vad du skriver. Och som jag sagt tidigare: Slarviga veganer kan få näringsbrist, på samma sätt som köttätare! Jag har gjort massor av tester för å kolla brister och sånt, och jag hade inga! Läkarna var förvånade över att jag hade så höga värden trots att jag var sjuk så länge (magproblem och åt inte mycket under en lång tid, men blev bättre under försommaren, men det hör inte hit). Har sagt det flera gånger men säger det igen: Om hunden inte lider av vegankost tänker jag föda upp den på det. Exakt VAD är det som är fel med det?
svar på laikas påstående kalcium Rekomenderat intag/dag är 800-900mg i sverige (beroende på ålder) Studier visar att vegetarianer tar upp och ehåller mer kalcium än icke-vegetarianerr. (källa: The American Dietetic Association: Position Paper on vegetarianism (1993) Broccoli innehåller 62mg kalcium / 100g olliver 61mg,huvudsallad 65 mg, tofu 128mg, oskalade sesamfrö, 980mg,apelsinjuice (god morgon) 120 mg, osv osv D vitaminer Tillverkas av solljus. även många vegetabiliska produkter är berikade med denna vitamin, t.ex. mjölkfritt margarin, solhavremjölk. I sverige har vi rekomenderat dagligt intag på 5 mikrogram vitamin D. Det aldrig eller mycket sällan nödvändigt att få i oss detta genom kostan, under förutsättning av vi vistas ute en stund varje dag under sommarhalvåret. oavsett vilken kost man väljer att äta står just solen för 80% av kroppens källa för d vitaminet Proteinrekomenderat dagligt intag för veganer är 45-60g per dag (beroende på kön och ålder).. Kalcium finns i all från mjuktbröd till grönsaker, tofu, sojamjölk, pasta,potatis m.m. järnJärn finns precis som protein i det jag gav som exempel där. rekomenderat dagligt intag är 10-18mg (beroende på ålder och kön). För att ta några exempel så innehåller 2 knäckebrödsskivor ca 1,2 mg järn, broccoli 0,7mg (a 100g), kikärter 2,9mg (av 100 gram). b12Det enda som kan vara problem är just B12, men där ändrar sig forskningen ofta. Men vill man vara säker kan man äta b12 berikad mat. apelsinjuice, havremjölk är berikade med just b12. Jag har källor på det jag har skrivet om här, så är ni intresserade är det bara att säga till
..alltså..det är en sak jag inte kan förstå i ditt resonemang La Strega......men hur i kan du kalla dig vegan ovch samtidigt fundera på att skaffa hundvalp??? Jag förstår verkligen inte..(detta är inte ett försök att vara plump..)
För övrigt så är det väl upp till var och en antar jag om man vill skippa kött eller inte men..man skall ju ha klart för sig att det var när människan började äta kött som energin räckte till att utveckla den "mänskliga" hjärnan...innan dess så gick energin åt till att smälta maten...och iochförsig så hade det väl kanske varit lika så gott om det hade fortsatt så..för inte har vi människor gjort särskilt mycket gott här i världen...
Sen en "fel" sak till...gorillor äter faktiskt kött ibland...
Tesa, ja det kan vara sant det du säger att människan en gång i tiden var tvungegn att äta kött för att överleva. Men en sak som är minst lika sann är att vi inte behöver det idag. Det med gorillor har jag oxå hört, och de bör väl isf benämnas "i stort sett vegetarianer"  Inte för jag tycker det har med att göra om man ska eller inte ska äta kött, eftersom vi har ett val. Det är lika enkelt att handla veganmat som blandkostmat i affären.. det enda man behöver göra är at gå till andra hyllor.
Copycat
31-10-2004, 11:06
..
La Strega
31-10-2004, 11:12
Nu har jag letat gorillafakta en stund och jag kan inte hitta nåt som säger annat än detta: "Bergsgorillorna bor i bergen och äter särskilt vildselleri och bambuskott. Dom äter också blad,kvistar, bär, rötter, märg och bark av olika växter. Kanske mer förvånande är att dom också äter svamp, tistlar, nässlor, larver och jord. Gorillor är vegetarianer precis som vissa av oss människor." Är det inte så att förr (när människan började äta kött) så hade vi inte kunskap nog för att kunna odla maten? Men nu kan vi ju det och behöver som tur är inte äta lik längre  Får vällan utveckla detta med hunden: Har inte bestämt mig till 100% varken ang hund eller kostval till den. Att skaffa en hund är som att skaffa ett barn ungefär, och är inget beslut man tar över en dag, jag vill överväga det noga eftersom jag nu bor själv å allt. Men Om jag ska skaffa en hund så kommer jag kolla med djurhem och så först och främst. med valp menar jag valp/unghund och inte nödvändigtvis en "bebis" men som sagt jag har inte bestämt mig en, eller hur jag ska göra, behöver reflektera lite mer över det. (antar att du reagerade över detta med föda upp å sälja för 8000ca grejen?, för mig spelar inte hundens ras någon större roll, för mig är huvudsaken att det funkar mellan mig och hunden och att den inte är för stor då man inte bör ha en stor hund i lägenhet)
Mina fakta är hämtade från olika undersökningar och rapporter t.ex. Department of health (1991). Dietary reference values for food. Energy & Nutrients for united kingdom. A comparative evaluation of vegan, vegetarian and omnivore diets. SLVs vikttabell -92 Nordiska näringsrekomendationer 1996:104 jag är den där typen som är vegan  den typen som inte äter nåtog animaliskt överuvudtaget.
La Strega
31-10-2004, 11:17
Copycat: Det finns olika sorters Vegetarianer, t.ex lakto-ovo-vegetarianer som äter mjölk och ägg, eller lakto-vegetarianer, ovo-vegetarianer mm
Jag är Vegan, och undviker alltså ALLA animalier, inte bara i mat, utan även skinnskor/möbler, dunkuddar, stearinljus mm mm I dagens samhälle är det väldigt svårt att undvika precis allt, men jag väljer vegetabiliska alternativ så mycke jag kan.
CITAT Är det inte så att förr (när människan började äta kött) så hade vi inte kunskap nog för att kunna odla maten? Men nu kan vi ju det och behöver som tur är inte äta lik längre Jo nog är det så. plus att kunskapen om vad olika växter och bär m.m. innehåller har ökat. En sak är säker, bara för vi har gjort nått i alla tider så försvarar inte det att vi ska fortsätta med det. Speciellt tycker jag att man bör/ska ändra sådana vanor som skadar andra individer. Speciellt när det finns alternativ.
La Strega
31-10-2004, 11:25
Jepp....Människan har ju även krigat och dödat andra människor i alla tider...vi är tjuvaktiga, det har alltid funnits såna som misshandlar och våldtar. Men bara för att vi människor alltid sysslat med det så rättfärdigar det ju inte att man fortsätter med det!?
Åsa, mälardalen zon 2
31-10-2004, 11:26
Om man är strikt vegan och inte vill utnyttja djur överhuvudtaget undrar jag om man äter KRAV grönsaker?
För vart tror ni att man får gödningen ifrån när man inte får använda konstgödning/handelsgödsel?
Det borde finnas ett veganfilter på forumet. Jag klarar av vegetarianer, men inte militanta veganer. I det vegetabiliska hundfodret har man tillsatt så gott som alla näringsämnen en hund behöver, finns säkert en massa nermalda animaliska proteiner i det.
Och La Strega! Gör denna test en tallrik med grönsaker ställs bredvid en tallrik med köttbitar. släpp loss hunden. Slår vad om att hunden väljer köttallriken. Jag pratade med en veterinär för en tid sedan och de är förbaskade på alla veganer som har djur och vill tvinga sina djur att ät veganmat. Rena rama djurplågeriet.
nej nu sjunker vi lågt. veganfilter.. suck.. well well... kanske ska ha ett "vi som inte vill veta av att det finns en annan verklighet utan för sitt eget snäva tänkande och min oförmåga att låta andra ha en annan åsikt än sig själv och respektera andra"-filter
om vi ignorerar denna meningen... så kan vi fortsätta sen.
jag äter KRAV grönsaker i den utsträckning det är möjligt.. På sommrarna äter jag oftast "hemmaodlat". men i malmö finns det ett stort och bra utbud på KRAV varor.
Åsa det är lätt att anmärka på smådetaljer på oss veganer som i vilket fall, trotts vissa små saker man inte alltid kan göra nått åt gör mer än många andra för att minska djurens lidande.
La Strega det jag reagerade på var att du överhuvudtaget "håller djur" eller åtminstone funderar på det... eftersom det är i strid med allt vad veganer brukar stå för....att ha hund innebär ju att tvinga på den en massa onaturligt beteende egentligen... Du får ursäkta...men jag tycker att det är lite "dubbelmoral"...
La Strega
31-10-2004, 11:38
Åsa: Som sagt, jag är gör mitt bästa, men det går inte att undvika allt i dagens samhälle. Virgo: Känner du nån vegan? vad är det som är så fel med dem? Och jag är inte militant..*haha*  är du? Om ett Hundfoder heter "vegetabiliskt hundfoder" så är det knappast animalier i Jag har pratat med en veterinär som hävdar att hundar inte lider av vegankost. Och jag vet hundar som älskar diverse grönsaker =) Varför skulle det vara djurplågeri?
La Strega
31-10-2004, 11:41
Tesa: Jag är imot att stänga in djur i burar osv, men är det inte relativt naturligt för hundar att leva sida vid sida med människor? de har ju gjort det under fruktansvärt lång tid. (spekulerar bara nu) ?
Åsa, mälardalen zon 2
31-10-2004, 11:42
Tänkte mest på allt slaktavfall som slängs ut på KRAV grönsakerna. Jag har alltid undrat hur veganer ställer sig till det vi slänger ju ut en hel del på grönsakerna på jobbet. Det blir ju ett antal säckar med blodmjöl, benmjöl mm. + det där pelleterade vi lade ut på grönsaksfältet för några år sedan (är osäker på vilket medel vi använder nu) var det någon som upplyste om att det inte bara innehöll hönsgödsel utan det skulle tydligen också innehålla nedmalada rester från slaktade kycklingar.
Åsa, man gör det bästa man kan åt situationen. Ingen är perfekt.
Jag och min sambo ska odla så mycket vi kan i sommar. allt enligt veganska metoder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|