CITAT (tomas99 @ 15-12-2011, 08:29)

Kan man ärva bokstavs problem? och är det bara en del som har det som ett handikapp dvs finns det olika skalor? själv så vågar jag inte att göra testet.
Dyskalkyli, motsvarigheten till dyslexi för siffror, kan det vara ärftligt?
Ja det verkar som om dyslexi har ärftliga komponenter, så varför inte?
Jag är däremot lite försiktig, eftersom jag stötte på en del av dessa problem när jag jobbade i skolan.
Stötte på föräldrar, som när vi talade om barnens problem kunde säga " ja , ja jag fattade då inte heller nånting av det där med matte/ grammatik/stavning när JAG gick i skolan och se på mej, jag klarade mej bra"
Så att signalen till barnet blev " men skit i det där" istället för " ja det där har vi lite svårt för, då det får vi jobba lite EXTRA med"
En fd svåger haar dyslexi och han är närmast förbannad på lärarna som tog sån hänsyn tillallt att han inte lärde sej uppskatta läsning förrän i vuxen ålder. Gäller ju att kompensera också.
Visst har en dyslektiker mycket svårare för läsning, stavning och skrivning m m m m, men då behöver ju den peraonen också ÖVA mer, eller hur? En liknelse skulle kanske vara en strokepatient, som förlorat en del av styrkan i vänsterben. Antingen så får personen slippa allt som har med gående att göra, eller så hjälper man personen att träna UPP förmågan igen, så gott det går?
Ang Asperger igen.
Koncentrera på dina STYRKOR, inte dina svagheter! Vad är du bra på?