CITAT (tomas99 @ 15-12-2011, 08:29)

Kan man ärva bokstavs problem? och är det bara en del som har det som ett handikapp dvs finns det olika skalor? själv så vågar jag inte att göra testet.
Ja. ADD, ADHD och Aspergers Syndrom är alla till viss del ärftliga. I en familj kan det se ut så: en man med AS, 3 av hans barn och syskonbarn med AS (med eller utan ADD/ADHD), något/några barn i 3:e generationen med AS, ADD, ADHD.
Det är dessutom inte helt ovanligt att någon som har AS även har ADD eller ADHD. I dom fallen är det vanligtvis så, att först när individen med ADD/ADHD har fått medicinsk hjälp går det att diagnosticera AS.
Det är iaf vad jag har erfarit, både inom min egen familj och i vänners och bekantas familjer.
Och förresten - ta testet du, det är inget att vara rädd för! Skulle du få resultatet "drag av" eller "troligen har" så vet du då iaf om det, bättre än att gå och misstänka eller "vara rädd för" att ha någon form av neuropsykiatrisk "avvikelse". För min ena son var det närmast en befrielse att få diagnosen. Han fick dessutom tillgång till den hjälp och det stöd som han behövde för att klara skolan och vuxenlivet på ett bra sätt.
Redigerat av Eva-Helene: 16-12-2011, 00:20