CITAT (Bengalow @ 17-12-2011, 17:45)

Nu inkompetensförklarar du läkarkåren, Jan! Det är oftast samma slags läkare som finns på bägge ställena. Dom har samma utbildning, bekostad av dig och mig, och förmodligen samma inställning till att vårda patienter. Om du tror dig veta, att läkarna på den ena kliniken är bättre än på den andra, varför tar du inte kontakt med styresmännen?
Jag tror inte du har mer ont än andra sjuka, men du gör mer ut av det. Lider du av hypokondri? Det finns ingen skillnad mellan läkare i landstingets regi och privatläkare. Om du påstår motsatsen, så är du en stor lögnare...
Hej!
Du är fantastisk och fanatisk. Jag hade varit oerhört tacksam om jag bara lidit av hypokondri. Du kan lugnt tro mig att jag lider av ungefär det svåraste man kan lida av.
Jag tror mig inte veta att läkare är olika på olika sjukhus. Jag vet av egen erfarenhet.
Det är ingen risk att jag inkompetensförklarar läkarkåren. Min bästa vän är läkare och vi äter middag tillsammans varje dag. Jag har alltså god kunskap om läkare och deras utbildning. Jag vet därför också att läkare liksom andra människor har en mycket varierad uppfattning om hur människor ska vårdas.
Att ta kontakt med landstingspolitiker för att förbättra vården leder ingen stans. Jag har dessutom för kort tid på mig.
Alla som har jobbat med människor vet hur viktig ledningen är. På många privata vårdföretag är ledningen närmare personalen och mer lyhörd. Vet man att om någon missköter sig så försvinner jobbet så anstränger sig företaget att göra ett bra jobb. I ett monopol, samhällsägt eller privat, behöver man inte ta särskilt mycket hänsyn till kunder/patienter.
Den enda framkomliga vägen till bättre vård är valfrihet för oss patienter. Att tro att monopol ger bättre vård är en stor missuppfattning.
Lite OT. Att tro att alla läkare har samma utbildning tydet på stora kunskapsbrister. Det skiljer mycket mellan olika universitet och ännu mer mellan landstingens AT och ST.
MVH
Jan Lindgren