Hej! (Min resa är uppskjuten en dag det är därför jag ännu är on-line.)
Vad bra att du har just Filippa! Jag vet att många i Pomologiska sällskapet för några år sedan ville experimentera med Filippa som "mellanled" t ex till kräftkänsliga sorter som Åkerö (dvs grundstam - kort Filippabit - Åkerö som får bilda krona). Vet inte om några gjorde det. Jag gjorde det inte, mest för att storleksskillnaden är betydande och jag tror att trädet skulle stå med "smal hals". Att använda som bryggor är något helt annat.
I vilket fall som helst så är det helt klart värt att prova dina bryggympar. Man lär sig mycket under vägen. Skickligt att lyckas med de ympar du gjorde! Bryggymp är klassat som den svåraste typen, så här bör du göra liten medalj till dig själv...
Ta gärna något skott Filippa till nu. Och några i februari om du får en period med varmare än -5. Så att du har att välja på i vår. De som är minsta skrynkliga/rynkiga i barken väljer du bort, liksom om de möglat.
Hur man kan hjälpa träd med kräfta vet du säkert: Öka tillväxten, upphör med beskärning eller utför endast minimalt torra dagar i JAS. Luckra vid rötterna, vänd grässvålen under hela trädets krona eller endast i marken under grenarnas spets och ut, där det är praktiskt möjligt. Vattna regelbundet, 50 liter i veckan för ett mindre träd.
När man ökar tillväxten genom att syresätta vid rötterna och med stödbevattning kan man få övervallning att ske snabbare än kräftsvampens tillväxt. (Fuskar man med konstgödsel kan effekten bli den motsatta trots att tillväxten ökar. Jag har sett många exempel på det när man kvävegödslat gräsmattan - kräftan gillar det och angriper på fler ställen i trädet.)
Vid vissa tillfällen, som säkert har komplexa orsaker, kan man få kräftan att stanna av, bli passiv. Jag har talat med många och skickat bilder till forskare om detta, och de kan konstatera att kräftan är passiv i såren men lika lite som jag säga varför svampen missgynats.
Låt oss hoppas på detta för ditt träd!
GOD JUL och hoppas att få se bilder under nästa år!
--------------------
|